4 اثر استان همدان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد

به گزارش مهسان بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: چهار اثر میراث فرهنگی ناملموس این استان در فهرست آثار ملی کشور نهاده شد.

4 اثر استان همدان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، علی مالمیر با اعلام این خبر گفت: خورش ماست همدان، آش غازیاغی کبودرآهنگ، آش هویج کشک همدان و آیین شکرگزاری چشمه آب (سر زه) 4 پرونده ای هستند که از استان همدان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ثبت شدند.

وی گفت: با توجه به این که آب از عناصر مقدس در باورهای ایران باستان است و از مواهب الهی محسوب می گردد اهالی روستای هیزج در شهرستان همدان مراسم آیینی شکرگزاری سر زه (چشمه) را هرساله باشکوه خاصی برگزار می کنند.

او ادامه داد: این مراسم شکرگزاری آب در اوایل اردیبهشت ماه به شکرانه وجود آب که باعث برکت زمین کشاورزی است برگزار می گردد.

مالمیر گفت: معمولا برگزاری مراسم شکرگزاری به همراه نذر یا قربانی است که در این میان اهالی با پختن آش شیربرنج که در گذشته بجای برنج از بلغور استفاده می کردند همه مردم در کنار چشمه با درست کردن اجاق با هیزم و پخت آش این رسم را بجای می آورند و در آخر مقداری از آش را به عنوان هدیه و تشکر از خدا به چشمه می دهند یا داخل چشمه می ریزند تا ماهی های چشمه نیز از نذری آش استفاده کنند برگزاری مراسم آیینی در تاریخ معین به عنوان یک رویداد گردشگری، علاوه بر کارکرد فرهنگی، وفاق و همدلی را در بین اهالی بوجود می آورد که موجب تقویت باورها و اعتقادات و احساس غرور ملی و افتخار در جامعه محلی، توسعه و تکمیل زیرساخت ها توزیع سفر و افزایش درآمد زایی و اشتغال برای جامعه محلی و انگیزه برای سرمایه گذاری خواهد شد.

مالمیر درباره آش غازیاغی نیز گفت: در فصل بهار با رویش گیاهان کوهی پخت انواع غذا و آش نیز مرسوم می گردد یکی از گیاهان کوهی شهرستان کبودرآهنگ غازیاغی است که اهالی روستای قهورد علیا با این گیاه آش درست می کنند و اعتقاد دارند که آش برای سم زدایی و گوارش بدن بسیار موثر است و علاوه بر آش نوعی نرگسی و همچنین کوکو نیز با این گیاه درست می کنند.

او اضافه نمود: خورشت ماست نیز از آثار معنوی همدان و از غذاهای سنتی این شهر بوده که از گذشته تاکنون این غذا بر سر سفره همدانیها وجود داشته است. خورشت ماست را قبلا با نان سنگک صرف می کردند ولی امروزه با برنج نیز خورده می گردد.

مالمیر درباره آش کشک هویج نیز گفت: این نوع آش از انواع آش های سنتی همدان محسوب می گردد و چون دارای گوشت است و از غذاهای مقوی محسوب شده که با کشک خورده می گردد.

pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

malayro.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 15154

به "4 اثر استان همدان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 اثر استان همدان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید