گزارش، سفر رحمانی فضلی به قرقیزستان: چه فرصت هایی برای همکاری های دو کشور وجود دارد؟

به گزارش مهسان بلاگ، در چارچوب همکاری های وزارتخانه های کشور ایران و قرقیزستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مقابله با افراط گرایی و تروریسم، مساله افغانستان و همکاری در چارچوب سازمان امنیت و همکاری شانگهای با توجه به ریاست دوره ای قرقیزستان، می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

گزارش، سفر رحمانی فضلی به قرقیزستان: چه فرصت هایی برای همکاری های دو کشور وجود دارد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عبدالرضا رحمانی فضلی، روز پنج شنبه در یک سفر رسمی دو روزه به بیشکک، پایتخت قرقیزستان سفر کرد. در این سفر رحمانی فضلی با وزیر امور داخلی قرقیزستان، کاشکار جونوش علی اف، و نخست وزیر این کشور، محمدکالی ابوالقاضی اف، دیدار و گفت وگو کرد. در این سفر رحیم ساکی، رئیس مرکز امور بین الملل وزارت کشور، حسین قاسمی، مدیر کل امور مرزی و نیز علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی نیز رحمانی فضلی را همراهی کردند.

مسائل سیاسی و امنیتی، محور نخستین دیدار رحمانی فضلی با همتای قرقیزش بود. بنا بر گزارش رسانه های محلی، تبادل تجربیات در حوزه های امنیتی و انتظامی، مبارزه مشترک و مبادله اطلاعات در حوزه مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با افراط گرایی و گروه های تروریستی و مسائل مربوط به حفاظت از مرزها مهم ترین محورهای مورد بحث دو طرف در این دیدار بود. در انتها این دیدار همچنین یک تفاهم نامه همکاری های انتظامی و امنیتی میان وزارتخانه های امور داخلی دو کشور به امضا رسید. رحمانی فضلی در این سفر همچنین از سرویس مبارزه با قاچاق مواد مخدر قرقیزستان نیز بازدید نموده و از نزدیک با فعالیت های این مرکز و چارچوب های کاری و تجربیات آن آشنا شد.

محور کلیدی مذاکرات: مبارزه با قاچاق مواد مخدر

مهم ترین وجه اشتراک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیز در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قرار دریافت هر دو کشور در اصلی ترین مسیرهای ترانزیت بین المللی مواد مخدر است. قرقیزستان که در همسایگی با چین و تاجیکستان قرار گرفته است، یکی از آسیب پذیرترین کشورها در مقابل محموله های قاچاق مواد مخدر ارسالی از افغانستان محسوب می گردد.

از سوی دیگر نیز جمهوری اسلامی ایران که مرزهای گسترده ای با افغانستان دارد نیز مدت ها در خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر قرار داشته و تجربیات بسیار مهمی را در این زمینه کسب نموده است.

این اشتراکات موجب شد تا در سال 2016 دو کشور تفاهم نامه مشترکی را در زمینه مبارزه با مواد مخدر به امضا برسانند. تبادل تجربیات، مبادله اطلاعات و همکاری های عملیاتی از اصلی ترین محورهایی است که می تواند مورد توجه وزارتخانه های امور داخلی دو کشر قرار بگیرد. حضور رحمانی فضلی در قرقیزستان کاتالیزور مهمی در این زمینه محسوب می گردد.

مساله افغانستان

افغانستان به عنوان مهم ترین کانون ناامنی و بی ثباتی در جنوب آسیا که در مجاورت جمهوری اسلامی ایران و آسیای مرکزی قرار گرفته است، یکی از دیگر محورهای مورد نظر دو کشور برای همکاری به نظر می رسد.

به ویژه پس از حضور پرشمار گروه های تروریستی همچون داعش در افغانستان و احتمال تسری امواج درگیری و جنگ های نیابتی از جنوب غرب آسیا به این کشور، زمینه های نگرانی دو کشور را فراهم آورده است. همین نگرانی مشترک زمینه ای بود برای مذاکرات رحمانی فضلی و همتای قرقیزستانی اش. مقابله با هر طرح احتمالی ناامنی بیشتر در افغانستان و توسعه کانون های بحران این کشور به آسیای مرکزی که حوزه منافع استراتژیک روسیه و چین است، می تواند یکی از محورهای مهم دیدار رحمانی فضلی و جنوش علی اف بوده باشد.

مبارزه مشترک با افراط گرایی و تروریسم

از شروع بحران سوریه در سال 2011 و شدت دریافت حضور گروه های تکفیری و تروریستی در جبهه های عراق و سوریه، جمهوری اسلامی ایران همیشه در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار داشته است. از سوی دیگر، قرقیزستان نیز از جمله کشورهایی بوده است که به رغم فاصله نسبتاً زیاد از این مناطق، اما نسبت به آن آسیب پذیر بوده است.

شمار زیادی از شهروندان قرقیز از این کشور و نیز مهاجرین قرقیز در روسیه، ترکیه و حتی کشورهای اروپایی طی سال های اخیر به این گروه ها پیوسته و در سوریه و عراق جنگیده اند. ارتباطات و برنامه های احتمالی این گروه ها در قرقیزستان یکی از مهم ترین چالش های امنیتی این کشور طی سال های اخیر بوده است.

اکنون که جنگ در عراق به انتها رسیده و در سوریه نیز تروریست ها در حال از دست دادن آخرین سنگرهای خود هستند، بازگشت بعضی از این جنگجویان به قرقیزستان چالش دیگری است که مقامات قرقیز با آن روبرو اند.

توسعه همکاری در چارچوب سازمان همکاری شانگهای

جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای ناظر و جمهوری قرقیز یکی از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای است. در چارچوب این سازمان زمینه های مشترک همکاری کشورهای عضو به ویژه در زمینه مبارزه مشترک با قاچاق مواد مخدر و تروریسم پیش بینی شده است.

علاوه بر این، در حوزه های دیگری نظیر همکاری های مالی و بازرگانی، برنامه های مشترک فرهنگی، همکاری ها در حوزه انرژی و مسائل منطقه ای از دیگر زمینه های همکاری دو کشور در شانگهای است. به ویژه اکنون که قرقیزستان ریاست دوره ای سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد، زمینه های همکاری دو کشور در این چارچوب بسیار مهم تر می باشد. تغییر وضعیت ایران از عضو ناظر به سطح عضویت اصلی از جمله برنامه های ناموفق کشورمان طی سال های اخیر بوده است که همکاری قرقیزستان به عنوان یکی از 8 کشور عضو می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

برنامه های فرهنگی قرقیزها برای رحمانی فضلی

روز گذشته همچنین وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران از مجموعه تاریخی و یادمان آتا بیت در شهر بیشکک نیز دیدار کرد. مجموعه آتابیت محل خاکسپاری 137 نفری است که در سال 1937 در درگیری با نیروهای کمونیست شوروی به شهادت رسیدند. پس از 70 سال از کشته شدن این افراد توسط نیروهای اتحاد جماهیر شوروی، پس از استقلال و در سال 1991 این مجموعه ساخته شد. چهره های ملی قرقیزستان نظیر یوسف عبدالرحمان اف، تروکل آیتماتوف و قاسم تونوستانف نیز از دیگر چهره هایی هستند که در این محل دفن شده اند.

دومین برنامه فرهنگی قرقیزها برای رحمانی فضلی، بازدید از آرامگاه چنگیز آیتماتوف، نویسنده بزرگ قرقیز است. محل دفن آیتماتوف نیز در نزدیکی مجموعه آتابیت بود. در این برنامه رحمانی فضلی به همراه جونوش علی اف دسته گلی را به نشانه احترام بر روی مزار آیتماتوف قرار دادند. جمیله یکی از معروف ترین آثار ادبی آیتماتوف است که در سال 1958 نوشته شده و ترجمه فارسی آن نیز در بازار کتاب کشورمان موجود است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16852

به "گزارش، سفر رحمانی فضلی به قرقیزستان: چه فرصت هایی برای همکاری های دو کشور وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، سفر رحمانی فضلی به قرقیزستان: چه فرصت هایی برای همکاری های دو کشور وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید