کامروا: ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس موفقیت آمیز نخواهد بود

به گزارش مهسان بلاگ، مهران کامروا در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگاران گفت ایجاد ائتلاف نظامی جدید در خلیج فارس از سوی آمریکا بخشی از استراتژی ناهماهنگ و کوتاه مدت واشنگتن برای تداوم حضور نظامی خود در منطقه است که پیروز نخواهد شد.

کامروا: ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس موفقیت آمیز نخواهد بود

گروه بین الملل خبرنگاران: مهران کامروا، رئیس مرکز مطالعات بین المللی و منطقه ای دانشگاه جرج تاون شعبه قطر است. وی دکترای خود را در علوم اجتماعی و علوم سیاسی از دانشگاه کمبریج اخذ نموده و صاحب مقالات و کتب متعددی است. کتاب های قطر، کشور کوچک، سیاست بزرگ، خاورمیانه معاصر، تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول و انقلاب فکری ایران از جمله کتاب های کامروا به شمار می روند.

وی در یک گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار بین الملل فارس شرکت نموده است. مشروح این گفت وگو را ذیلا می خوانید:

فارس: ایالات متحده آمریکا در صدد تشکیل ائتلافی نظامی در خلیج فارس است. هدف از این اقدام چیست؟

در طی سالهای متمادی، ایالات متحده آمریکا از ابزارها و استراتژی های مختلفی برای مهار حضور نظامی ایران و نفوذ آن در منطقه خلیج فارس استفاده نموده است. در انجام این کار، آمریکایی ها از یک استراتژی هماهنگ، متفکرانه و بلند مدت پیروی ننموده اند و با وجود کوشش برای ساختن سپر جزیره با نیروی نظامی پایدار در شورای همکاری خلیج فارس جهت مقابله با ایران، نتوانسته اند به هدف خود برسند.

به نظر می رسد استراتژی اخیر آنها یعنی ایجاد یک ائتلاف نظامی جدید در خلیج فارس، بخشی از استراتژی ناهماهنگ و کوتاه مدت دیگری باشد که ایالات متحده آمریکا قبلا برای تداوم حضور نظامی خود در خلیج فارس و به اشتراک گذاشتن هزینه های انجام این کار اتخاذ نموده بود. به نظر می رسد این کوشش نیز ناپیروز خواهد بود.

فارس: طرح دیگری که این روزها برای امنیت منطقه خلیج فارس مطرح شده از سوی انگلستان است. فرانسه اعلام نموده در این ائتلاف مشارکت می نماید و آلمان هنوز مردد است. چرا انگلستان این طرح را بدون حضور آمریکا پیشنهاد داده است؟

اروپایی ها سعی نموده اند از سیاست های نامنظم، ناهماهنگ و تقابل جویانه ایالات متحده فاصله بگیرند. اما این بدان معنا نیست که دیپلماسی اروپا پیروز تر بوده است، نمونه مشهود آن افتضاح تانکر گریس 1 است که انگلیس اکنون نمی داند چگونه مسئله آن را حل نماید. با این وجود، اروپایی ها مشتاق هستند حضور نظامی خود را در این منطقه نشان دهند، اما در عین حال از سیاست های خارجی دونالد ترامپ فاصله می گیرند.

فارس: طرح دیگر برای امنیت خلیج فارس، طرح روسیه است که نزدیک به طرح ایران برای خلیج فارس است. در طرح روسی قدرتهای فرامنطقه ای به جای نقش مداخله گر، فقط نقش نظارتی در امنیت خلیج فارس دارند. آیا این طرح در این زمان قابلیت عملیاتی شدن دارد؟

این طرح در تئوری مفهوم با ارزشی دارد و بر اساس آن امنیت منطقه باید به عهده بازیگران منطقه باشد. اما در واقعیت بی اعتمادی زیادی بین بازیگران منطقه وجود دارد، به ویژه هنگامی که در خصوص مسائل امنیتی صحبت می گردد. گزارش های اخیر توافق های امنیتی مشترک بین ایران و امارات نشانه های بسیار مثبتی است و امیدوارم که تحولات مشابه دیگری بین ایران و عربستان سعودی رخ دهد. شیخ نشین های کوچکتر خلیج فارس نسبت به قدرت نظامی کشورهایی مانند ایران و عربستان سعودی احساس آسیب پذیری می نمایند. بنابراین ایران، روسیه و سایر بازیگران باید کوشش نمایند این احساس آسیب پذیری و تهدید غیر منطقی را که دولتهای کوچکتر منطقه دارند کاهش دهند. فقط در این صورت است که امکان عملیاتی شدن توافق امنیت پایدار منطقه ای در خلیج فارس وجود خواهد داشت.

فارس: طرح ایران برای نظم خلیج فارس مبتنی بر تأمین امنیت توسط کشورهای منطقه است. در حال حاضر این طرح تا چه حد قابلیت عملیاتی شدن دارد؟

هرگونه تمهید امنیتی مهم و پایدار برای امنیت منطقه باید با اقدامات اعتماد سازی شروع گردد. چندین سال است که دیپلماسی ایران جهت کاهش تنش های منطقه ای و ایجاد اعتماد بین همسایگان طراحی شده است. در مدت زمانی طولانی سعودی ها و اماراتی ها حاضر به گوش دادن به صدای آرامش و دیپلماسی همراه با دلیل و استدلال تهران نبودند. به نظر می رسد امارات در حال تغییر رویه خود است و نشانه های مثبتی وجود دارد مبنی بر اینکه ریاض نیز ممکن است خصومت خود نسبت به ایران را کاهش دهد. امیدواریم این روند ادامه یابد.

فارس: بعد از 16 سال، نظامیان آمریکایی به عربستان بازگشتند. این مسئله چه تأثیری بر وضعیت امنیتی منطقه دارد؟

این مسئله بیشتر نمادین است تا اینکه اهمیت نظامی داشته باشد. تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در عربستان تاکنون 500 نفر بوده است، اما برای آمریکایی ها این مسئله نشان دهنده بسط نفوذ آنها در خاورمیانه و برای سعودی ها تضمین ادامه خرید سخت افزار نظامی ایالات متحده در زمانی که کنگره کاملاً با آن مخالف است، می باشد. با توجه به این مهم که وضعیت امنیتی منطقه در طولانی مدت نگران نماینده بوده است، این مسئله منطقه را ناامن تر می نماید. هیچ کس حضور نیروهای خارجی را در خاک خود دوست ندارد و مردم عربستان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با استقرار 500 نظامی آمریکایی در عربستان امنیت این پادشاهی افزایش پیدا نمی نماید بلکه وابستگی امنیتی آن به ایالات متحده را عمیق تر می نمایند. این یکی دیگر از اقدامات ناشایست و کوته بینانه کاخ سفید ترامپ از یک طرف و محمد بن سلمان از طرف دیگر است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 14232

به "کامروا: ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس موفقیت آمیز نخواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامروا: ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس موفقیت آمیز نخواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید