چرا قوچ جزایر دریاچه ارومیه ارمنی گردیده؟

به گزارش مهسان بلاگ، رییس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: پیش بینی می گردد تعداد قوچ و میش ارمنی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

چرا قوچ جزایر دریاچه ارومیه ارمنی گردیده؟

بهزاد شیرپنجه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: بارش باران و پوشش مطلوب گیاهی و آبشخورهای مناسب موجب گردیده تا شرایط مطلوب برای زاد آوری قوچ و میش اصیل ارمنی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه مهیا گردد.

وی گفت: پیش بینی می گردد با توجه به ویژگی قوچ و میش در چند قلو زایی، تعداد آن نسبت به سال گذشته افزایش یابد که نتایح زاد آوری در سرشماری آبان سال جاری تعیین خواهد شد.

شیرپنجه اضافه نمود: همه ساله در اواسط فصل بهار، بره آوری میش های ارمنی در سطح جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه به ویژه جزیره کبودان که زیستگاه اصلی این گونه در پارک ملی است، شروع می گردد.

رییس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه ادامه داد: قوچ و میش ارمنی در سایر جزایر دریاچه ارومیه از جمله اسپیر، اشک و به صورت فصلی در جزیره آرزو زیست می نمایند اما زیستگاه اصلی آن در جزیره کبودان می باشد و دلیل آن وجود پوشش گیاهی مناسب و منابع آبی خوب آن است.

شیرپنجه گفت: سال گذشته 1200 راس قوچ و میش ارمنی در پارک ملی دریاچه ارومیه شمارش شد و در آبان نیز شماری انجام خواهد شد. قوچ و میش ارمنی همان گوسفند وحشی است، این نوع گوسفند با چندین نژاد متفاوت از جمله (قوچ اصفهان، قوچ لرستان و قوچ عریان حوالی مشهد) در ایران زیست می نماید.

رییس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: گونه قوچ و میش ارمنی 10 تا 13 سال عمر می نماید و به دلیل اینکه در زمانهای گذشته در مرز ایران و ارمنستان می زیست به قوچ ارمنی معروف است.

وی اضافه نمود: تب برفکی بیماری ویروسی و بسیار واگیردار دام های زوج سُم است و در دام های اهلی و حیات وحش دیده می گردد؛ تلفات این بیماری در حیوانات و دام های بالغ کم تر اتفاق می افتد ولی در دام های جوان تلفات قابل توجهی دارد و در آنالیز های انجام شده درقوچ و میش ارمنی پارک ملی دریاچه ارومیه هیچگونه علائم تب برفکی مشاهده نگردیده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 650

به "چرا قوچ جزایر دریاچه ارومیه ارمنی گردیده؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا قوچ جزایر دریاچه ارومیه ارمنی گردیده؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید