پل ورسک، پل پیروزی

به گزارش مهسان بلاگ، در هر برهه ای از زمان و هرجا که اراده ای توانا به منصه ظهور می رسد، در پی آن شگفتی ها پدید می آید. شگفتی هایی که دراین میان فقط اهل نظر می توانند به عظمت آن پی ببرند.

پل ورسک، پل پیروزی

با نگاه به چشم انداز راه آهن ایران، چه در شمال هنگام عبور از قله های سر به فلک کشیده البرز و چه در جنوب هنگام گذشتن از فراز دره ه وکوههای سخت وبلند به راحتی می توان به اهمیت وعظمت آن پی برد.

یکی از شاهکارهای راه آهن کشور پل ورسک است که به عنوان مهمترین و مرتفع ترین پل خط آهن شمال ایران مطرح است .ازاین پل که شهرت دنیای نیز دارد و نام آن در تمامی آثاری که پس از سرانجام جنگ دنیای دوم منتشر شد ، با عنوان پل پیروزی یاد شده است .

ساخت پل ورسک که از مهمترین رویدادهای فنی مهندسی راه آهن کشور محسوب می گردد، توسط مهندسان آلمانی و اتریشی و کارگران فنی اجرا شده است و به لحاظ ویژگی های منحصر به فرد، این پل در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده است .

پل ورسک که در واقع از شاهکارهای معماری دنیا به شمار می رود، در دره ورسک واقع در 85کیلومتری جنوب قائم شهر در محور سوادکوه قرار گرفته است و راه آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می نماید. عظمت این که، دوکوه عظیم وسخت گذر عباس آباد را به یکدیگر اتصال می دهد، حقیقتی انکارناپذیر است که حتی دنیاگردان خارجی نیز به آن اعتراف دارند ودر برابر بزرگی و اراده آهنین طراح وسازندگان آن سرتعظیم فرود می آورند.

امروز پل ورسک علاوه براهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های سیاحتی کشور نیز محسوب می گردد که راستا دسترسی به آن در صورت کسب مجوز از مقامات ذیصلاح از ارتفاعات شرق ورسک، است .لازم به ذکر است در سال 1320 که نیروهای متفقین در زمان جنگ دنیای دوم وارد ایران شدند، یکی از دلایل پیروزی خود را دراین جنگ وجود راه آهن سراسری ایران عنوان کردند. از طرفی ، چرچیل، نخست وزیر وقت انگلیس نیز پل ورسک مستقر در راه آهن شمال را پل پیروزی لقب داد.

طراح پل ورسک کیست؟

باید توجه داشت که این بنا برخلاف ادعای بعضی افراد مبنی بر ساخته شدن آن بدست مهنس آلمانی بنام ورسک ، ساخت یک معمار اتریشی به نام ((والتر اینگر)) در سال 1310 هجری شمسی است و نام این پل بر گرفته از نام قریه ورسک واقع در قسمت شمالی این پل میباشد. قریه ورسک در زمان احداث پل دارای حدود 20خانوار جمعیت بوده است .

به روایت بومیان منطقه، هنگامی که این پل ساخته شد، به فرمان رضا شاه ، مهندس سازنده پل به همراه همسر و فرزندانش در هنگام عبور نخستین قطار از روی این پل در زیر آن قرار گرفتند تا به این ترتیب اطمینان سازه ساخته شده، ثابت گردد.آ¬رامگاه والتر اینگر در نزدیکی پل ورسک قرار گرفته است .

مشخصات فنی پل ورسک:

این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است . به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است .

حجم پل ورسک که دارای 66 متر دهانه قوسی و 110متر ارتفاع از ته دره است ، جمعاً 4500 مترمکعب است .

طول کلی پل 2/73 متر است. هزینه ساخت آن در آن موقع، بالغ بر2میلیون و600هزار تومان بوده است . برای ساخت این پل عظیم چندطرح مبتنی براستفاده از مصالح بنایی که بیشتر مقرون به صرفه بوده، به تصویب رسید.

پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب می گردد و شماره ثبت تاریخی ملی آن 1534 می باشد .ورسک از جمله پل های استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین 70 ساله احداث شد.

سه خط طلا

سه خط طلای راه آهن شمال در سه کیلومتری پل ورسک و بعد از آبادی ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرق جاده تهران - شمال مشاهده می گردد. این خطوط برای کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیوه به این شکل بنا شده است.

منبع : بیتوته

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: لست سکند
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 31443

به "پل ورسک، پل پیروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل ورسک، پل پیروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید