هزارتوی بی تدبیری در آلبلاغ ، وعده های بی انتها دامن گیر معدن شد خبرنگاران

به گزارش مهسان بلاگ، حواشی پیرامون معدن آلبلاغ اسفراین روز به روز بیشتر می گردد؛ به حدی که در یک ماه گذشته بر اثر درگیری مسلحانه یک نفر جان خود را از دست داد؛ این در حالی است که مسئولان استانی بار ها و بار ها وعده استقرار تیم حفاظتی را در محل داده اند.

هزارتوی بی تدبیری در آلبلاغ ، وعده های بی انتها دامن گیر معدن شد خبرنگاران

به گزارش خبرنگار خبرنگاران؛ یکی از ظرفیت های مهم خراسان شاقتصادی در حوزه معدنی، معدن روی و سرب آلبلاغ اسفراین است که مدت هاست هم از سوی مسئولان مورد بی توجهی قرار گرفته و هم برداشت های غیر مجاز از آن بیش از پیش شده است. این معدن با پیگیری های فراوان بنا بود به شرکت ایمیدرو واگذار گردد، اما ایمیدرو پس از انعقاد قرارداد، بنا را بد عهدی گذاشت.

در این بین هر روز و هر روز وعده های جدید و از سوی دیگر گله های تازه از عدم اجرای قرارداد به گوش می رسید. حواشی پیرامون معدن آلبلاغ اسفراین روز به روز بیشتر می گردد؛ به حدی که در یک ماه گذشته بر اثر درگیری مسلحانه یک نفر جان خود را از دست داد؛ این در حالی است که مسئولان استانی بار ها و بار ها وعده استقرار تیم حفاظتی را در محل داده اند.

معدن آلبلاغ اسفراین از 300 تا 400 سال پیش نیز محلی برای برداشت ماده معدنی توسط روستاییان بوده، اما به تناسب قیمت کم روی و سرب صرفه اقتصادی نداشته؛ با این حال از سال 95 به بعد با افزایش قیمت ها گروه کوچکی برداشت غیرمجاز از این معدن را شروع کرد و به دلیل عدم نظارت تعداد افراد حاضر در منطقه روز به روز بیشتر شد و به هزار نفر نیز رسید. معدن منطقه آلبلاغ سه معبر اصلی برای عبور دارد که اگر این جهت ها از ابتدا بسته می شد مسائل فعلی به وجود نمی آمد؛ اما در طول این سه سال که برداشت های غیرمجاز رخ داد، اراده ای برای بستن این معابر نبود.

طبق برآورد ها تا به امروز 100 هزار تن ماده معدنی از آلبلاغ برداشت شده که با توجه به قیمت آن حدود 600 میلیارد تومان اعتبار اقتصادی جابجا شده است. در این بین عده ای کارگر استفاده های حداقلی و بعضی از دلالان سود های کلان بردند. در دو و سه هفته اخیر برداشت نمایندگان منطقه آلبلاغ به معادن دیگر منطقه هجوم بردند. معادنی که دارای مجوز هستند و اختیار آنان در دست بخش خصوصی است و حدود 60 نفر از برداشت نمایندگان غیرمجاز اقدام به این کار کردند که اگر با آن ها برخورد نگردد منجر به یک هرج و مرج و ناامنی در معادن استان خواهد شد و قطعاً سرمایه گذاری در معادن خراسان شاقتصادی بسیار کاهش پیدا خواهد نمود.

شرکت بهره بردار معدن آلبلاغ چندین بار برای استقرار تیم حفاظتی منطقه، این موضوع را به مناقصه گذاشت، اما شرکت های بومی شرایط حضور در آن را نداشتند و در نهایت یک شرکت مشهدی این وظیفه را بر عهده گرفت که اکنون 70 نیروی بومی را به کار گرفته و مبادی ورودی معدن را کنترل می نماید. شرکت بهره بردار باید اکتشاف مرحله دوم را به سرعت شروع کند.

پشت پرده ضربه به فراوری داخلی در اسفراین

طاهر رستمی، فرماندار اسفراین در این خصوص می گوید: طبق پیگیری های فراوان بنا بود قرارداد یکی از شرکت های فعال در استان با وزارت نفت برای فراوری 200 هزار تن لوله به مدت 2 سال منعقد گردد تا این شرکت در سال جهش فراوری رشد مناسبی پیدا کند.

رستمی ادامه می دهد: از آن جایی که ظرفیت فراوری این مقدار لوله در 2 سال وجود نداشت وزارت نفت با قرارداد 3 ساله موافقت کرد. اکنون بنا شده حدود 100 هزار تن لوله بدون درز از اوکراین وارد گردد و انعقاد قرارداد در مراحل نهایی قرار گرفته است.

فرماندار اسفراین با تاکید بر اینکه شهرستان ظرفیت فراوری سالانه 70 هزار تن لوله بدون درز دارد، گفت: به نظر می رسد عده ای نمی خواهند فراوری در اسفراین پا بگیرد. انتقاد جدی از مسئولان داریم و درخواست داریم وزارت صنعت جلوی این اتفاق را بگیرد و نهاد های نظارتی آنالیز نمایند که چرا این قرارداد در سال جهش فراوری منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق قرارداد با شرکت اوکراینی 50 درصد فراوری در استان کاهش می یابد، گفت: طبق قانون خرید کالای خارجی که مشابه داخلی دارد، ممنوع است؛ لذا شبهات بسیاری در این قرارداد وجود دارد. به نظر می رسد گرا هایی از داخل کشور به خارج داده می گردد، زیرا سازمان های صنعتی قرارداد هایی که می تواند منجر به رشد فراوری و گسترش صنایع در کشور گردد را با خارج از کشور منعقد می نمایند.

مرحله مقدماتی مطالعه و اکتشاف معدن روی و سرب البلاغ اسفراین به اتمام رسیده و از تاریخ بیست و چهارم دی ماه مجوز اکتشاف تفصیلی صادر شده است و یک سال برای این امر فرصت معین شده؛ اما شرکت مد نظر به دلایلی مانند برودت هوا و ناامنی منطقه اکتشاف تفصیلی را به پس از عید نوروز موکول نموده است. طبق پیش بینی های اجرا شده معدن آلبلاغ 3 میلیون تن ذخیره دارد، اما تا زمانی که ذخیره قطعی معین نگردد، نمی توان برای ایجاد کارخانه در اسفراین نظری داد.

با این حال اگر پیش بینی کارشناسان درست باشد کارخانه تأسیس خواهد شد و به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای 5 هزار نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد نمود. 3 میلیون تن مواد معدنی می تواند جوابگوی حداقل 10 سال کارخانه باشد و پس از آن می توان با شناسایی معادن دیگر استان، کارخانه را فعال داشت.

بدون مجوز های لازم، ایمیدرو اجازه فعالیت ندارد

در مهرماه سال گذشته معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شاقتصادی گفت: حضور سودجویان برای برداشت های غیرمجاز سرب و روی از معدن آلبلاغ در شهرستان اسفراین به تازگی افزایش یافته است.

وی درباره استقرار ایمیدرو در معدن آلبلاغ و انجام مطالعات پی جویی های معدنی گفت: در این زمینه مردادماه سال جاری، کارشناسان در منطقه حضور یافته و پس از آن در شهریور ماه سال جاری نشستی در سازمان محیط زیست کشور برگزار گردید تا برای اقدامات ایمیدرو در آلبلاغ اسفراین آنالیز های لازم انجام گردد، اما هنوز، صورت جلسه ای از این نشست بیرون نیامده است.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شاقتصادی با اشاره به اینکه استقرار کارشناسان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ایمیدرو در آلبلاغ نیازمند مجوز های ضروری است، گفت: هنوز این مجوز ها داده نشده است.

وی اضافه نمود: حضور و استقرار کارشناسان ایمیدرو در منطقه آلبلاغ مستلزم تأمین نیرو برای محافظت است که تأمین هزینه های مربوط به آن هنوز محل اختلاف و مناقشه است. تا زمانی که مجوز های لازم داده نگردد، ایمیدرو نمی تواند در منطقه مستقر گردد.

آلبلاغ؛ معدنی با ظرفیت بالا

غریب پور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت بالای معدن آلبلاغ اسفراین اظهار کرد: تا به امروز 34 تونل غیر مجاز این منطقه مسدود شده و پاک سازی هایی انجام گرفته است. به منظور حفاظت از این معدن 11 میلیارد و 500 میلیون تومان و برای اکتشاف 20 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته ایم، اما به دلیل سختی عبور و مرور به منطقه در مناقصه کسی حاضر نشد و از این رو مناقصه را تمدید کردیم.

غریب پور ادامه داد: در فاز اول شناسایی آلبلاغ 300 نمونه برداشت و به آزمایشگاه ارسال شده است، زیرا فعالیت های معدنی کار دقیق علمی می خواهد.

امکان برداشت قانونی از معدن آلبلاغ در آینده نزدیک

امان الله حسین پور، نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: با توافق اجرا شده با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، برداشت قانونی بخشی از ذخایر معدنی آلبلاغ توسط مردم، در قالب شرکت تعاونی های سهامی، تا 2 ماه دیگر امکانپذیر می گردد.

حسین پور ادامه داد: بر این اساس همزمان با اجرای مطالعات ایمیدرو در منطقه معدنی آلبلاغ، شهروندان اسفراینی سهامدار این شرکت ها، می توانند در چهارچوبی قانونی نسبت به برداشت سنگ روی و سرب از این معدن اقدام نمایند. معدن آلبلاغ دارای منابع غنی سرب و روی است و از همین روباید با برداشت های قانونی کوشش کرد تا برای بسیاری افراد نه تنها فرصت های اشتغال ایجاد کرد بلکه درآمد زایی اقتصادی نیز برای کشور رقم زد.

ماجرای معدن آلبلاغ مدت هاست ادامه دارد و به نظر می رسد همچنان نیز ادامه دار بماند. در این بین، بعضی مشغول به جیب زدن سود های کلان هستند و باقی نیز از این سرمایه ملی بی بهره. معدن آلبلاغ که قطعا یک ثروت است، امروز به علت بعضی بی تدبیری ها تبدیل به یک معضل شده و معین نیست چه کسی قرار است مسائلش را برطرف کند.

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 81514

به "هزارتوی بی تدبیری در آلبلاغ ، وعده های بی انتها دامن گیر معدن شد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزارتوی بی تدبیری در آلبلاغ ، وعده های بی انتها دامن گیر معدن شد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید