نقوش سنتی قلم زنی در اردبیل احیا می گردد

به گزارش مهسان بلاگ، معاون صنایع دستی اردبیل گفت: در پی ثبت ملی مهارت قلم زنی اردبیل، احیای نقوش سنتی به همت هنرمندان دنبال می گردد.

نقوش سنتی قلم زنی در اردبیل احیا می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، ملکه گلمغانی زاده با اعلام این خبر توضیح داد: مهارت هنر قلم زنی اردبیل در نشست اخیر شورای ثبت میراث ناملموس به ثبت ملی رسید.

او اضافه نمود: با ثبت ملی، معاونت صنایع دستی استان برنامه جامعی برای احیا، توسعه و آموزش هر چه بیشتر هنر قلم زنی اردبیل با سبک خاص در نظر گرفته است.

معاون صنایع دستی اردبیل ادامه داد: با توجه به اینکه قلمزنان جوان اردبیل در روند احیا و ثبت ملی این هنر کوشش وافری داشتند، برگزاری دوره های آموزش و تحت پوشش قرار دادن تعداد کثیری از صنعتگران قلم زنی برنامه ریزی شده است.

گلمغانی زاده اضافه نمود: تصویرسازی و احیای نقوش و طرح های سنتی و قدیمی به ویژه نقوش هنری بکار رفته در مجموعه میراث جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی نیز مورد تاکید است.

او افزود: پیشینه فلزکاری اردبیل در دوره باستان با مفرغ های اردبیل پیوند خورده است. در هزاره اول قبل از میلاد نمونه های منحصربه فرد شناسایی شده در اردبیل از هنرهای فلزی شامل حکاکی، قالب گیری و قلم زنی است که تعدادی از آنها در موزه های داخلی و خارجی به نمایش گذاشته شده و بیانگر بخشی از هنر این کهن دیار است.

معاون صنایع دستی اردبیل اظهار کرد: هم زمان با دوره اسلامی مخصوصا عصر صفوی هنر فلزکاری و قلم زنی در این نقطه جغرافیایی به اوج می رسد که شاهکار چنین هنری در میراث جهانی مجموعه مذهبی شیخ صفی الدین اردبیلی جلوه گر است.

گلمغانی زاده اضافه نمود: درهای نقره کوب و مطلا با تزئینات قلم زنی اثر جهانی مجموعه مذهبی شیخ صفی الدین اردبیلی از نظر قدمت پیشتاز هنر قلم زنی منطقه و ایران بوده و حک و درج نام هنرمندان با پسوند اردبیلی از مهارت صنعتگران این شهر حکایت دارد.

او تاکید نمود: در عصر قاجار و اوایل پهلوی شاهد تداوم هنر قلم زنی اردبیل هستیم. از جمله استاد نقی اردبیلی و استاد یدالله سیف چی اردبیلی و استاد رحمان آفتابی آذر از نام آوران این هنر در منطقه بودند.

او اضافه نمود: این هنر در دوره معاصر رو به فراموشی بود که با پشتکار و توانمندی هنرمندان جوان استان و شهر اردبیل به ویژه مهسا قنبرزاده و احمد عطایی و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هنر قلم زنی اردبیل جان دوباره گرفت.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16098

به "نقوش سنتی قلم زنی در اردبیل احیا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقوش سنتی قلم زنی در اردبیل احیا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید