فارس من، زوایای یک سهمیه پنهان در کنکور که شمارش نمی گردد

به گزارش مهسان بلاگ، عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: انتقالی و تغییر رشته فرزندان هیأت علمی پس از اعلام قبولی و از ظرفیت اضافه انجام می گردد، آنان جای کسی را نمی گیرند و با شرط نمره علمی 90 و 92.5 درصد ضعیف نیستند اما اعضای هیات علمی به اندازه کافی تسهیلات دارند.

فارس من، زوایای یک سهمیه پنهان در کنکور که شمارش نمی گردد

گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، فاطمه سامعی؛ اعتراض ها به نتایج کنکور ارشد 98، بحث انواع سهمیه ها در کنکور را بار دیگر بر سر زبان ها انداخت.

بحث ها درباره انواع سهمیه ها در کنکور از سهمیه ایثارگران در کنکور سال جاری شروع شد و به همه سهمیه ها تسری پیدا کرد.

در تازه ترین انتقادها، صدای اعتراض به امتیاز فرزندان هیات علمی ها در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی شنیده می گردد.

بعضی می گویند که همه انواع سهمیه ها در کنکور باید برداشته گردد؛ بعضی هم استدلال می نمایند که با توجه به شرایط کشور این پیشنهاد اجرایی نیست؛ در نتیجه این بلاتکلیفی، هر از چندگاهی صدای اعتراض به انواع مختلف سهمیه و امتیازها در کنکور بلند می گردد و این بار هم امتیاز فرزندان اعضای هیات علمی در مرکز توجه قرار گرفته است

کاربران فارس هم با ثبت سوژه هایی در سامانه فارس خواهان پیگیری این موضوع شده اند. آنها با ثبت سوژه های سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی در پذیرش تخصص پزشکی و فرزندان هیئت علمی از رشته دامپزشکی به پزشکی تغییر رشته می دهند، تاکید نموده اند که انواع سهمیه ورود به دانشگاه ها را تضعیف رقابت علمی است و درخواست لغو امتیازهای ناعادلانه فرزندان اساتید دانشگاه را مطرح نموده اند.

خبرنگاران فارس نظرات مردم درباره سهمیه ها را به اطلاع تصمیم گیران و مسئولان رسانده اند و نظرات آنان را جویا شده اند.

البته علیرغم درخواست صریح گروهی از مخاطبان برای لغو این امتیاز، در ابعاد کلی این موضوع موافقان و مخالفانی دارد و مدافعان این سهمیه هم برای خود دلایلی دارند و آنان هم خواهان طرح نظرات خود هستند که این بار در این مطلب، صحبت های موافقان این موضوع را هم مطرح نموده ایم.

در این باره با محمد باسط درازهی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده سراوان گفت وگو نموده ایم و کوشش نموده ایم که تا استدلال های مدافعان و مخالفان این امتیاز را با او درمیان بگذاریم و برای آنها پاسخ بگیریم.

قانون برای همه یکسان باشد تا حقی از کسی ضایع نگردد

فارس: پس از موضوع سهمیه ایثارگران در کنکور، این بار نوعی از سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی حاشیه ساز شده است؛ به صورت کلی در این باره چه نظری دارید؟

درازهی: به عنوان یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقدم که این موضوع را نباید به صورت خاص برای اعضای هیأت علمی در نظر گرفت به طوری که تفاوتی بین داوطلبان کنکور ایجاد و حق کسی ضایع گردد.

خبرنگاران نظرات موافق و مخالفت درباره سهمیه ها در کنکور را منعکس می نمایند، موافقان این طرح با مثال زدن امتیاز نهادهای متعدد برای کارکنان شان و حتی طرح ترافیک برای خبرنگاران می پرسند که چرا فقط درباره امتیاز آنان حساسیت وجود دارد؟

فارس: درباره امتیاز انتقال فرزندان هیأت علمی به محل خدمت والدین و امکان تغییر رشته آنان، نظرات موافق و مخالفی وجود دارد، از جمله اینکه موافقان این موضوع خطاب به رسانه ها که موضوع را پیگیری می نمایند، می گویند خبرنگارها هم از سهمیه طرح ترافیک دارند.

درازهی: معتقدم که این دو موضوع با هم تفاوت دارد، زیرا برای مثال طرح ترافیک، امتیازی است که خبرنگار از آن استفاده می نماید و توجیه آن کار خبرنگاری است و این امتیاز تضییع حق کسی نیست، اما سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی در قبال چه کاری اعطا شده است؟

البته این امتیاز برای فرزندان اعضای هیات علمی غیرقانونی و غیرمجاز نیست و قانون به آنان این اجازه را داده است؛ با توجه به اینکه قانون در زمان خود براساس فرضیات و دلایلی وضع شده است؛ در این موضوع هم باید به همه جوانب مثبت و منفی آن که شاید از نگاه دور مانده باشد توجه کرد. حتما دلایل موجهی وجود داشته که این دستورالعمل وضع شده اما همه دلایلی که در شرایط فعلی برای توجیه آن بیان می گردد، الزاما منطقی و قابل پذیرش نیست.

اعضای هیات علمی هم به اندازه خودشان تسهیلات دارند

فارس: موافقان این موضوع همچنین اعلام می نمایند که هر ارگان و سازمانی برای کارمندان خود امتیازی دارند و اتفاقا جامعه دانشگاهی وظیفه آموزش جامعه را برعهده دارند و اینکه برای آرامش بیشتر خانواده آنان در کنارشان باشند، امتیاز زیادی نیست. نظر شما در این باره چیست؟

درازهی: جامعه دانشگاهی هم به اندازه خود تسهیلات و امتیاز از سازمان خود دارند که برای مثال آنان هم از وام مسکن برخوردارند و اعضای هیأت علمی هم به اندازه کافی می توانند برای فرزندان خود امکانات فراهم نمایند.

معتقدم انتقالی فرزند به محل خدمت والدین و امکان تغییر رشته برای اعضای هیأت علمی اگر حقی از دیگر داوطلبان ضایع کند و احساس نابرابری ایجاد کند، درست نیست.

ممکن است سازمان ها و نهادهای متعدد امتیازهایی را برای کارکنان خود در نظر گرفته باشند، موضوع تاثیر این امتیاز روی دیگر افراد جامعه است؛ این موضوع به این شکل باید آنالیز گردد که اگر حقی ضایع می گردد، نادرست است.

همان طور که نهادهای مختلف برای کارمندان خود امکانات و امتیازهایی دارند، اعضای هیات علمی هم به اندازه خود تسهیلاتی دارند؛ این طور نیست که امتیاز جابه جایی فرزندشان اولین و آخرین امتیاز آنان در ازای خدمات شان باشد

خودم عضو هیأت علمی هستم

فارس: شما هم عضو هیات علمی هستید، به عنوان یک عضو هیأت علمی از این امتیاز استفاده نموده اید؟

درازهی: بله خودم عضو هیات علمی هستم اما از این امتیازاستفاده ننموده ام و در حال حاضر فرزندانم در سن پائین هستند.

اختصاص جایگاه از ظرفیت اضافه حق داوطلبان آزاد را تضییع نمی نماید

فارس: موافقان این امتیاز اعلام می نمایند که با توجه به اینکه برای فرزندان اعضای هیأت علمی در کنکور مانند سهمیه فرزندان شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران از ظرفیت فعلی سهمیه در نظر گرفته نشده است و در واقع جابجایی و تغییر رشته آنان در ظرفیت اضافه و پس از اعلام قبولی ها و نتایج همگانی داوطلبان، انجام می گردد، آنان جای کسی را در جایگاه دانشگاه ها نمی گیرند و در نتیجه در این موضوع حق کسی ضایع نمی گردد؟

درازهی: حساسیت در این موضوع بیشتر از این بابت است که حق داوطلبی در کنکور ضایع نگردد و قانون به گونه ای نباشد که احساس تبعیض و نابرابری در دیگر داوطلبان ایجاد گردد؛ اگر شواهد و اطلاعات موجود تایید می نماید که این موضوع به گونه ای نیست که حق کسی ضایع گردد، می توان یاریی را برای اعضای هیأت علمی در این زمینه در نظر گرفت.

اگر جابه جایی و تغییر رشته این افراد از محل ظرفیت اضافه به گونه ای باشد که روی کوشش دیگر داوطلبان تاثیر نداشته باشد و احساس نابرابری و نگرانی ایجاد نکند، در این مسئله می توان به اعضای هیات علمی یاری کرد.

انتقال فرزند هیات علمی به محل خدمت والدین یا تغییر رشته پس از اعلام همه قبولی های عادی و از محل ظرفیت اضافه انجام می گردد و این افراد جای کسی را در دانشگاه نمی گیرند؛ همچنین باید امتیاز 90 درصد آخرین فرد قبولی را برای جابه جایی و 92.5 درصد را برای تغییر رشته کسب نمایند، پس از نظر علمی ضعیف نیستند؛ اما همیشه در اجرای قانون سوء استفاده هایی هست

با کسب حد نصاب 90 درصد و 92.5 درصد آخرین فرد قبولی، پایه علمی ضعیف نیست

فارس: اعضای هیأت علمی و موافقان این امتیاز اعلام می نمایند که فرزندان اعضای هیأت علمی برای استفاده از این امتیاز باید شرایطی را داشته باشند، از جمله اینکه باید برای انتقال به محل خدمت والدین باید حدنصاب 90 درصد آخرین فرد قبولی و برای تغییر رشته باید حدنصاب 92.5 درصد آخرین فرد قبولی را کسب کند. بنابراین این افراد از نظر رتبه ضعیف نیستند و با توجه حدنصاب های معین شده در مقایسه با دیگر رقبایشان در کلاس از بار علمی مناسب برخوردارند. نظرتان در این باره چیست؟

درازهی: با توجه به اینکه فرزندان هیأت علمی امتیازهای معین شده را کسب می نمایند، موافقم که این افراد پایه علمی ضعیفی ندارند که بار علمی آموزش عالی را تضعیف نمایند.

اما در اینکه قانون فعلی به درستی اجرا گردد یا در اجرا سوء استفاده هایی صورت بگیرد مساله دیگری است که به اصل قانون ارتباط پیدا نمی نماید.

اصل سهمیه ها بد نیست

فارس: نظرتان در خصوص اصل سهمیه ها و نظام کلی کنکور در کشور چیست؟

درازهی: با اصل موضوع سهمیه ها مخالف نیستم؛ در حال حاضر در بعضی مناطق کشور شرایط به گونه ای است که داوطلب نمی تواند در شرایط رقابتی برابر با دیگر رقبا پیروز گردد؛ برای مثال در مناطق محروم احتیاج به سهمیه هایی است تا با گذشت زمان، از این مناطق رفع محرومیت گردد و وضعیت در آنجا به شرایط متعادل برسد. بنابراین سهمیه ها به مناطق محروم یاری می نماید.

اما در بعضی مواقع تجربه نشان داده در همین مناطق محروم هم ارائه امتیاز و سهمیه یاری چندانی به کیفیت ننموده است، البته شاید این امتیازها روی کاغذ به کمیت یاری نموده باشد. برای مثال؛ در استان سیستان و بلوچستان شرایط به گونه ای است که بسیاری از پزشکان حاضر به رفتن به این استان و خدمت در آنجا نیستند و حتی اگر بروند در آنجا ماندگار نمی شوند و کمی بعد خاتمه به شهر مورد نظر خود بازمی گردند.

بنابراین تجربه نشان داده که اگر برای این مناطق سهمیه و امتیازی در نظر گرفته می گردد، باید ضمانت و تعهد جدی مانند تعهد 2 یا 3 برابری خدمت از دریافت نماینده سهمیه برای ماندگاری در منطقه اخذ گردد تا به تدریج کمبود نیروی انسانی، کمبود پزشک و کمبود پزشک متخصص در این مناطق رفع گردد.

در چنین مواردی که سهمیه لازم است هم ارایه سهمیه بدون برنامه ریزی فایده ای نداشته است.

کارکرد و آثار همه انواع سهمیه ها در کنکور یکسان نیست؛ برای مثال اگر منطقه ای مشکل کمبود پزشک دارد و پزشکان به این منطقه نمی روند و متقاضیان این منطقه هم شرایط عادلانه ای برای رقابت در کنکور ندارند، راهی جز دادن سهمیه در کنکور برای این منطقه نیست؛ اما باید پشت این تصمیم برنامه و تعهد جدی باشد

مجلس موافق سهمیه ایثارگران است

فارس: نظرتان درباره سهمیه فرزندان شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان چیست؟

درازهی: نظرات نمایندگان مجلس در این باره متعدد است و آنان در جلسات نظرات موافق و مخالفی را ارائه می نمایند.

در آخرین جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور نداشتم که بدانم چه بحثی صورت گرفته است، اما به صورت کلی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با سهمیه خانواده شهدا، آزادگان، ایثارگران و جانبازان موافق هستند و نظر شخصی من هم این است که با این موضوع موافق هستم.

سهمیه استعدادهای درخشان یکبار شفاف گردد

فارس: درباره سهمیه استعدادهای درخشان در کنکور چه نظری دارید؟

علیرغم وجود نظرات موافق و مخالف متعدد، نظر مجلس نسبت به سهمیه ایثارگران و استعدادهای درخشان مثبت است، فقط شرایط سهمیه باید شفاف باشد

درازهی: به طور کلی، با سهمیه استعدادهای درخشان در کنکور موافق هستم، اما معتقدم همان طور که این سهمیه بستگی به امتیاز و توانایی فرد متقاضی دارد، باید در نوع سهمیه آنان و روش تخصیص سهمیه آن بازنگری صورت گیرد؛ به این معنی که در آنالیز ها روشن و شفاف گردد که سهمیه استعدادهای درخشان به چه افرادی، با چه امتیاز تعلق می گیرد و به چه میزان است و روشن گردد که مشمولان این سهمیه با چه نوع امتیازی در کنکور شرکت می نمایند و سهمیه می گیرند.

انتهای پیغام/

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 20701

به "فارس من، زوایای یک سهمیه پنهان در کنکور که شمارش نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، زوایای یک سهمیه پنهان در کنکور که شمارش نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید