سد حاجیلار چای ورزقان به بهره برداری رسید

به گزارش مهسان بلاگ، سد حاجیلار چای که با 150 میلیارد تومان هزینه و با هدف تامین آب مصارف شرب، کشاورزی و صنعتی منطقه ورزقان احداث شده، با حضور وزیر نیرو و با دستور رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس به بهره برداری رسید.

سد حاجیلار چای ورزقان به بهره برداری رسید
  • مجله سد

به گزارش ایرنا، سد مخزنی حاجیلار چای پشت رودخانه ای به همین نام از سرشاخه های رودخانه ارس در مدت 10 سال ساخته شده و مساحت حوضه آبریز تا محل سد 536 کیلومترمربع است که در 135 کیلومتری شمال تبریز و 50 کیلومتری شمال غربی ورزقان و 2 کیلومتری روستای قره قیه قرار گرفته است.

سد مخزنی حاجیلار چای سد خاکی با هسته ناتراوای رسی و حجم مخزن با ظرفیت 48.9 میلیون مترمکعب است که ساخت آن از سال 1388 شروع شده است.

ارتفاع تاج سد از پی 95 متر و از بستر رودخانه 71 متر بوده و با طول و عرض به ترتیب 256 و 10 متر می باشد و تراز تاج سد 1052 متر از سطح آب های آزاد و حجم کل خاکریزی بدنه سد 2 میلیون مترمکعب است.

عمده ویژگی سد حاجیلار مصارف صنعتی بوده که با ظرفیت موجود موجب بهره وری بالایی برای صنعت منطقه خواهد شد و 10 میلیون مترمکعب در سطح 1000 هکتار از اراضی دیم زار کم بازده را سیراب می نماید.

تامین سالانه سه میلیون مترمکعب آب برای شرب، بهداشتی و کشاورزی شهرستان های ورزقان و خاروانا و روستاهای اطراف آن، تامین نیازهای آبی حقابه بران و محیط زیست (5.7) میلیون مترمکعب، کنترل سیلاب، جاذبه های گردشگری و اشتغال زایی در منطقه از دیگر مزایا و ویژگی های سدحاجیلار چای ورزقان است.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی درباره این سد گفت: رودخانه حاجیلار چای از سرشاخه های رودخانه ارس بوده و مساحت حوضه آبریز تا محل سد 536 کیلومتر مربع است، شرایط اقلیمی آن نیمه مرطوب تا خشک بوده و متوسط بارش سالانه در محل سد 341 میلیمتر است.

یوسف غفارزاده اضافه نمود: حداکثر آبدهی سالانه سد 85 میلیون مترمکعب است و متوسط آبدهی سالانه 65 میلیون مترمکعب و کیفیت شیمیایی آب برای مصارف کشاورزی و شرب خوب تا قابل قبول قرار گرفته است و مساحت دریاچه سد در تراز بیشینه 2.62 کیلومتر مربع است.

وی سامانه آبگیری سد شامل برج آبگیر بتنی، لوله فولادی 1200 میلیمتری و شیرخانه انتهایی گفت و گفت: تکنولوژی ساخت سد قالب لغزنده در مدت 21 شبانه روز و حداکثر ظرفیت آبگیری آن 5.6 مترمکعب بر ثانیه و ارتفاع برج 46 متر است.

غفارزاده گفت: این سد دارای سامانه انحرافی آب و تخلیه کننده تحتانی، سامانه تخلیه سیلاب با ظرفیت تخلیه سرریز 86 مترمکعب در ثانیه است.

در این مراسم همچنین از لوح یادبود سد توسط وزیر نیرو پرده برداری شد.

رییس جمهوری امروز به همراه شماری از اعضای کابینه و در راستای دور سوم سفرهای استانی میهمان مردم آذربایجان شرقی است.

در این سفر بیش از 500 طرح به ارزش حدود 10 هزار میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ زنی می گردد.

رییس جمهوری در محل نمایشگاه بین المللی تبریز در جلسه شورای اداری استان شرکت می نماید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 13581

به "سد حاجیلار چای ورزقان به بهره برداری رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سد حاجیلار چای ورزقان به بهره برداری رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید