زمین زیر پای مسجدسلیمان لرزید

به گزارش مهسان بلاگ، زمین لرزه ای به بزرگی 5/7 ریشتر ساعت 11 و 30 دقیقه و 33 ثانیه پیش از ظهر امروز دوشنبه 17 تیر ماه در حوالی شهر مسجدسلیمان رخ داد که علاوه بر شهرهای خوزستان، بعضی استان های همجوار از جمله لرستان، همدان و کرمانشاه را نیز تکان داد.

زمین زیر پای مسجدسلیمان لرزید

به گزارش خبرنگاران، این زمین لرزه بین ایذه و مسجدسلیمان و در عمق 17 کیلومتری زمین رخ داد و در پی آن یک مرد کهنسال ساکن منطقه 22 بهمن مسجدسلیمان از ترس جان باخت و بیش از 50 نفر (تا لحظه تنظیم گزارش) نیز مصدوم و راهی بیمارستان شدند. از این تعداد مجروح 47 نفر ساکن مسجدسلیمان و 3 نفر ساکن شهرستان ایذه بودند و به گفته مسئولان به طور سرپایی مداوا شدند.

به دنبال وقوع این زمین لرزه، تعدادی از ساختمان های مسکونی شهرستان مسجدسلیمان تخریب شدند، اما به گفته مسئولان و طبق مشاهدات عینی، هیچ ساختمانی تخریب کامل نشد. گنبد مسجدجامع مسجدسلیمان نیز در این زلزله خسارت شدیدی دید. همچنین بیمارستان نفت این شهر به سرعت تخلیه شد و بیماران به دیگر مراکز درمانی شهر منتقل شدند. حیدر حجتی نیا سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان درباره خسارت ها گفت: هنوز تعیین نیست که خسارات اقتصادی این زلزله در چه حد است، اما خسارت جانی دربر نداشت. فقط یک مرد سالخورده از ترس و بر اثر سکته قلبی جان باخت. محمدامین زرگر رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی خوزستان هم درباره حال مصدومان گفت: حال هیچ کدام از مصدومان وخیم نیست.

  • خوزستان در آماده باش

این زمین لرزه چندین پس لرزه نیز با قدرت 3/7، 3/9، 4 و 4/7 ریشتر در ساعت های مختلف امروز (دوشنبه) داشت به طوری که علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از مردم شهرستان مسجدسلیمان خواست مراقب پس لرزه های احتاقتصادی بعدی باشند و با توجه به احتمال وقوع پس لرزه های بیشتر، از حضور در مناطق پرخطر دوری نمایند و در مناطق امن ساکن شوند.

زمین لرزه امروز (دوشنبه) به جز همه شهرهای خوزستان در لرستان، اصفهان، شهرکرد، ایلام، همدان، شیراز، یاسوج و کرمانشاه و حتی در کشور کویت نیز احساس شد. در پی وقوع زلزله، گروه های ارزیاب و امدادی بلافاصله به مناطق زلزله زده اعزام شدند و فرمانداری های مسجدسلیمان، ایذه، هفتکل، اندیکا و باغملک در حالت آماده باش قرار دریافتد.

  • تعداد مصدومان

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان درباره بعضی جزئیات زمین لرزه به خبرنگاران گفت: تعداد مصدومان زمین لرزه 5/7 ریشتری امروز (دوشنبه) در شهرستان های مسجدسلیمان و ایذه به 50 نفر رسید. کیامرث حاجی زاده خاطرنشان کرد: این زمین لرزه در منطقه گلگیر و میان 3 شهرستان هفتکل، مسجدسلیمان و ایذه به وقوع پیوست.

وی با اشاره به حضور 5 تیم ارزیاب در منطقه اضافه نمود: پس از وقوع زمین لرزه به مردم هشدارهایی در مورد قرار دریافت در اماکن و منازل ناامن داده شد تا خطری آنها را تهدید نکند. به گفته حاجی زاده، علاوه بر تیم های ارزیاب، تیم امداد هوایی جمعیت هلال احمر خوزستان هم با یک فروند بالگرد برای ارزیابی هوایی به مسجدسلیمان اعزام شد.

  • خسارت زلزله به 165 واحد مسکونی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مسجدسلیمان نیز در مورد خسارات زلزله گفت: بر اساس ارزیابی های اولیه زلزله به 165 واحد مسکونی در شهر مسجدسلیمان خسارت وارد نموده است. جبار کریمی اضافه نمود: از این تعداد، 65 واحد 20 تا 50 درصد دچار تخریب شده اند. همچنین 100 واحد مسکونی دیگر نیز دچار ترک خوردگی شده اند.

  • تخلیه بیمارستان نفت مسجدسلیمان

بعد از وقوع زلزله، بیمارستان نفت مسجدسلیمان به علت تخریب بخش هایی از آن به طور کامل تخلیه شد. رئیس شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان در این باره اظهار کرد: بعد از وقوع زمین لرزه در مسجدسلیمان، دو بخش از این بیمارستان دچار ریزش شد که به منظور حفظ جان و امنیت بیماران، کل بیمارستان بلافاصله تخلیه شد. علی سرمست اضافه نمود: بیماران با چند آمبولانس به سایر مراکز درمانی شهر منتقل شدند ولی کارکنان بیمارستان در حال آماده باش ماندند.

  • ریزش کوه در ایذه

براثر وقوع زمین لرزه در مسجدسلیمان، محور سیدصالح- ایذه در 2 نقطه دچار ریزش کوه شد. غلام عباس بهرامی نیا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت: با کوشش راهداران و شرکت نفت، این جهت همین امروز (دوشنبه) بازگشایی و تمام راه های مواصلاتی مسجدسلیمان باز شد.

  • آماده باش بیمارستان های اهواز

قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز پس از زلزله از آماده باش همه بیمارستان ها و مراکز امدادی اهواز برای پذیرش مصدومان احتاقتصادی زلزله مسجدسلیمان اطلاع داد. دکتر خجسته حسینی نژاد افزود: مدیریت فوریت های پزشکی دانشگاه اهواز با بالگرد مدیریت بحران و حوادث فوریت های پزشکی وضعیت مصدومان احتاقتصادی زلزله مسجدسلیمان را آنالیز و 10 دستگاه آمبولانس به مسجدسلیمان اعزام کرد.

تاسیسات نفتی خسارت ندید

در پی وقوع زلزله، مدیرعامل شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان هم خاطرنشان کرد که این زلزله خسارتی به واحدهای عملیاتی و تاسیسات نفت و گاز این شرکت وارد ننموده و فعالیت های عملیاتی بدون وقفه ادامه دارد. قباد ناصری همچنین از وارد شدن خسارت هایی به بیمارستان شرکت نفت در شهرستان مسجد سلیمان اطلاع داد.

  • اعزام یاری از لرستان به خوزستان

در پی وقوع زمین لرزه در مسجدسلیمان 10 تیم ارزیاب و واکنش سریع لرستان نیز برای اعزام به مناطق زلزله زده خوزستان به حالت آماده باش در آمدند. صارم رضایی مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان گفت: زلزله خوزستان در عمق 17 کیلومتری زمین در شهرستان مسجدسلیمان رخ داد، اما در بسیاری از شهرهای لرستان ازجمله پلدختر و خرم آباد نیز احساس شد. به گفته رضایی، 10 تیم ارزیاب و واکنش سریع لرستان به محض دریافت درخواست یاری، به مناطق زلزله زده خوزستان اعزام خواهند شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 11996

به "زمین زیر پای مسجدسلیمان لرزید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمین زیر پای مسجدسلیمان لرزید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید