تنها 42 درصد جمعیت ایران خواستار شغل های ثابت اداری هستند

به گزارش مهسان بلاگ، مدیر شعبه سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی استان فارس اظهار کرد: بر اساس آخرین نظرسنجی که تحت عنوان فرهنگ کار و نگاه ایرانیان به آن، اجرا شده است، فقط 42 درصد از جمعیت ایران خواستار شغل های ثابت اداری یا در چارچوب شغل های وظیفه گرایی هستند. این در حالی است که در سال 2000 بیش از 62 درصد از جمعیت جهان می گفتند که می خواهند دارای شغل مستقل (فعالیت خوداشتغالی) باشند.

تنها 42 درصد جمعیت ایران خواستار شغل های ثابت اداری هستند

دکتر اکبر زاهدیان نژاد در گفت وگو با خبرنگاران، با تبریک هفته کارآفرینی، گفت: واژه کارآفرین از کلمه Entrepreneur به معنای متعهد شدن، مشتق شده که در اصل از زبان فرانسه به دیگر زبان ها راه یافته است. انگلیسی ها سه اصطلاح با نام های ماجراجو، متعهد و کارفرما را در مورد کارآفرین به کار می بردند.

او اضافه نمود: از نظر آن ها، کارآفرین کسی است که متعهد می گردد مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند. در واقع کارآفرین کسی است که نوآوری خاص داشته باشد. این نوآوری می تواند در ارائه یک محصول جدید، ارائه یک خدمت جدید، در طراحی یک فرآیند نوین یا نوآوری در رضایت مشتری و ... باشد.

زاهدیان در تعریف فرد کارآفرین، گفت: کارآفرینان در واقع به تغییر به عنوان مقوله معین نماینده می نگرند، آنها ارزش ها را تغییر می دهند و ماهیت آن ها را دچار تحول می نمایند. آنان برای تحقق این ایده، قدرت ریسک پذیری خود را به کار می گیرند. به درستی تصمیم گیری می نمایند؛ از این رو هر کس به درستی تصمیم گیری کند به نوعی کارآفرین تلقی می گردد. از نظر شومیتر کارآفرین نیروی محرکه و موتور توسعه اقتصادی است. وی مشخصه کارآفرین را نوآوری می داند. همچنین جفری تیمونز اعتقاد دارد کارآفرین فردی است که باعث خلق بینشی ارزشمند از هیچ می گردد.

مدیر شعبه سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی فارس ضمن تشریح شاخصه های لازم برای کارآفرینی اضافه نمود: فرآیندی که بتواند با استفاده از خلاقیت، چیز نویی را همراه با ارزش جدید با استفاده از زمان، منابع، ریسک و به کارگیری همراهان به وجود آورد را کارآفرینی می گویند. کارآفرینی فقط فردی نیست، سازمانی هم می تواند باشد حتی شرکت های بزرگ اعم از دولتی و خصوصی هم می توانند کارآفرین باشند، به طوری که امروزه حتی صحبت از دولت کارآفرین نیز به میان آمده است.

زاهدیان نژاد شش عامل کلیدی در مورد کارآفرینی را شامل شناخت هدف، داشتن افق و آینده نگری، به کارگیری خلاقیت های ذهنی، جامعه گرا و جامعه پذیر بودن، شهامت، ابتکار، امیدوار و ریسک پذیر بودن، برخورد واقع بینانه با تفاوت بین خلاقیت ها و فرصت ها دانست و گفت: امروزه در تمام سرمایه گذاری های دنیا سعی بر این است که مغزهای متفکر صنعتی را شناسایی و جذب نمایند به دلیل این که دنیای امروز، دنیا علم و تکنولوژی است و ارزش اصلی فراوری در مغز انسان ها نهفته است.

او همچنین در مورد مزایا و منافع کارآفرینی گفت: کارآفرینی عامل ترغیب و تشویق سرمایه گذاری، تحریک و تشویق حس رقابت، عامل تغییر و نوآوری، باعث ایجاد، بهبود کیفیت زندگی و توزیع مناسب درآمد است. زمانی که کارآفرینان یک شغل جدید را شروع می نمایند، بالطبع به یک یا چند نیروی استخدامی نیاز دارند تا کارهای خود را سامان بخشند. کارآفرینان به علت قابلیت اشتغال زایی که دارند، به کاهش نرخ بیکاری که از اهداف کلان اقتصادی، اجتماعی، دولت ها است یاری می نمایند. بنابراین، کارآفرینی می تواند زمینه ساز اشتغال نیروی کار باشد و نوآوری که در یک فعالیت اقتصادی توسط خود فرد ایجاد می گردد، منجر به ایجاد اشتغال در جامعه می گردد.

زاهدیان نژاد با بیان اینکه امروزه روحیه کارآفرینی به شدت در میان جمعیت جوان ایران در حال گسترش است، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی کشور در حال حاضر، توجه به کارآفرینی بیش از پیش حائز اهمیت شده است. با عنایت به اعمال سیاست کاهش تصدی گری دولت و هم چنین محدودیت های سرمایه گذاری در بخش خصوصی، سوق دهی جوانان و زنان جویای کار به سمت مشاغل کارآفرینی و خوداشتغالی لازم است؛ کشوری که یکی از شروع نمایندگان تمدن بشری بوده نیاز به جوانانی دارد که کانون های فراوری و اشتغال را در جامعه تشکیل دهند.

او در ادامه ضمن معرفی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی به عنوان تنها مرکز مستقل و منحصربفرد در کشور که به صورت اختصاصی در زمینه اشتغال و کارآفرینی در کشور فعالیت می نماید، اضافه نمود: پژوهش ها نشان می دهد که مهمترین عامل مؤثر در حرکت کارآفرینی از قوه به فعل، بروز روحیه کارآفرینی در افراد به وسیله آموزش است.

مدیر شعبه ستفا ادامه داد: از فعالیت های اصلی ما در این سازمان آموزش دوره های تخصصی کارآفرینی، مشاوره، برگزاری دوره های آموزشی یک حرفه، حمایت از صاحبان ایده و ... است.

زاهدیان نژاد برای افزایش تمایل به کارآفرینی راهکارهایی ارائه داد و گفت: با ضرورت روزافزون نیاز به افراد کارآفرین در جامعه ما به ویژه بعد از انقلاب و دوران سازندگی که با رشد صنعت روبرو هستیم، باید تمامی ارگان ها با همکاری هم در این زمینه قدم بردارند و هر کدام نقشی را بر عهده گیرند و نقش دولت در این میان از همه مهم تر است.

او در بیان وظایف و نقش دولت در این زمینه توجه به تنظیم و تدوین سیاست های بلند مدت و میان مدت در خصوص حمایت از فعالیت های کارآفرینی و کارآفرینان نوپا، ترویج فرهنگ کارآفرینی و معرفی کارآفرینان نمونه به وسیله مطبوعات و قدردانی از آن ها، ساختن فیلم و سریال در مورد زندگی کارآفرینان نمونه و تشویق مردم به سوی کارآفرینی توسط صدا و سیما، وارد کردن مضامین کارآفرینی در کتب، تبیین شرایط محیطی لازم برای پرورش و رشد استعدادهای کارآفرینی، برگزاری سمینار، نشر مقاله و ارائه سخنرانی به منظور تغییر دانش و معرفت مدیران و سیاست گذاران و کارگزاران مؤسسات، گسترش فرهنگ کارآفرینی در بخش دولتی و تعاونی، ایجاد و گسترش صنایع کوچک به منظور بهره برداری از ظرفیت های خالی اقتصاد کشور، اصلاح سیاست ها و قوانین دست و پاگیر دولتی، برگزاری جلسات با حضور کارآفرینان و بیان مسائل موجود بر سر راه آنان و ارائه شیوه های مقابله با آن مسائل، را یادآور شد.

مدیر شعبه ستفا واحد فارس ابراز امیدواری کرد که فضای کشور برای رشد کارآفرینان و کارآفرینی بیش از گذشته فراهم گردد و این مهم مستلزم همکاری نزدیک محافل علمی و مؤسسات اجرایی برای شناسایی و پرورش و توسعه استعدادهای افراد است تا بتوان هر چه بهتر و بیشتر از این ذخایر گران بها به نحو احسن استفاده کرد.

به گزارش خبرنگاران، هفته سوم نوامبر (هفته آخر آبان) هفته دنیای کارآفرینی نامیده شده است و همه ساله در دنیا رویدادهای متعددی متناسب با اهداف این هفته برگزار می گردد؛ جمهوری اسلامی ایران نیز از سال 1392 به کمپین دنیای هفته کارآفرینی پیوست.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 2803

به "تنها 42 درصد جمعیت ایران خواستار شغل های ثابت اداری هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها 42 درصد جمعیت ایران خواستار شغل های ثابت اداری هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید