بزرگ ترین شکست های شرکت گوگل

به گزارش مهسان بلاگ، مجله دیجی کالا - یوسف اسفندیاری: در تاریخچه تمام شرکت ها می توان محصولات شکست خورده زیادی را پیدا کرد و در این میان شرکتی مانند گوگل که همیشه به تعداد زیادی از ایده های جدید روی خوش نشان می دهد، تعداد پروژه های شکست خورده آن هم به همان میزان بیش از شرکت های مشابه است. اگرچه بسیاری از این پروژه ها برای چند سال دوام آورده اند ولی عمر دو مورداز آن ها فقط 1 روز بوده است. در ادامه به 14 مورد از بزرگ ترین پروژه های شکست خورده گوگل نگاهی می اندازیم.

بزرگ ترین شکست های شرکت گوگل

Google Offers

طول عمر: 2011-2014

Google Offers در دوران اوج سایت هایی که تخفیف های گوناگونی را ارائه می دادند، مانند Groupon و Living Social، عرضه شد و با فروکش کردن هیاهوی پیرامون این ترند، Google Offers هم تعطیل شد.

Google Web Accelerator

طول عمر: 2005-2008

Google Web Accelerator قرار بود سرعت بارگذاری سایت ها را افزایش دهد. ولی این نرم افزار سرشار از باگ های مختلفی بود و مثلاً گاهی اوقات جلوی پخش ویدیوهای یوتیوب را می گرفت. گوگل در سال 2008 پشتیبانی از آن را متوقف کرد.

Google Video

طول عمر: 2005-2009

در سال 2005 یوتیوب راه اندازی شد و خیلی سریع توانست توجه بسیاری از کاربران را جلب کند. گوگل هم برای اینکه از قافله عقب نیفتد، تصمیم گرفت یک پلتفرم مختص پخش ویدیو را راه اندازی کند. حدود یک سال بعد، Google Video در جذب مخاطب ناکام ماند و این شرکت با پرداخت 1.65 میلیارد دلار یوتیوب را خریداری کرد. طبق جدیدترین آمار منتشر شده، تعداد کاربر فعال ماهانه یوتیوب از مرز 1.8 میلیارد گذشته است.

Jaiku

طول عمر: 2007-2012

Jaiku یک پلتفرم میکروبلاگینگ بود که مقر اصلی آن در فنلاند قرار داشت و در سال 2007 برای رقابت با توییتر توسط گوگل خریداری شد. در سال 2009، گوگل کد اصلی این پلتفرم را آزاد کرد و گفت که دیگر آن را توسعه نمی دهد. در نهایت، در سال 2012 این پلتفرم به دلیل تعداد پایین کاربران تعطیل شد.

Google Health

طول عمر: 2008-2012

Google Health یک پلتفرم مربوط به سلامتی بود که با بهره گیری از اطلاعات پزشکی کاربران، کار بیمارستان ها را برای دسترسی به چنین اطلاعاتی راحت تر می کرد. این سیستم در نهایت به دلیل نگرانی های مربوط نقض حریم خصوصی و وجود رقیب های قدرتمند (از جمله محصولات مایکروسافت) با شکست روبرو شد.

Google Answers

طول عمر: 2002-2006

در سرویس Google Answers افراد می توانستند سؤال های مختلفی را مطرح نمایند و مبلغی را برای دریافت جواب معین نمایند. این یک پلتفرم برای محققین بود تا برای پاسخ به هر سال بین 2 تا 200 دلار دریافت نمایند و گوگل هم در این میان کمیسیون خود را دریافت می کرد. انتها در سال 2006 به دلیل تعداد بسیار پایین کاربران، این سرویس تعطیل شد.

نکته جالب توجه مربوط به این سرویس، پلتفرم Google Questions and Answers است که پیش از آن ارائه شد. در این پلتفرم، کارمندان گوگل در ازای دریافت 3 دلار، به سؤالات کاربران جواب می دادند. این پلتفرم که در سال 2001 افتتاح شده بود، فقط یک روز دوام آورد.

Google X

طول عمر: 16 مارس 2005

Google X نسخه جایگزین بخش جستجو گوگل بود و در این صفحه، آیکون تمام سرویس های گوگل در بالای نوار جستجو قرار داشت و طراحی آن یادآور داک سیستم عامل macOS بود. این صفحه سایت گوگل هم فقط چند ساعت دوام آورد و خیلی زود مرگ آن فرا رسید. گوگل بعدها از این نام برای بخشی از این شرکت که بر روی پروژه های بلندپروازانه کار می نماید، استفاده کرد.

Google Buzz

طول عمر: 2010-2011

Google Buzz ترکیبی از شبکه های اجتماعی و سرویس های پیغام رسان بود و کاربران می توانستند مواردی مانند لینک ها، عکس ها، ویدیوها و متن ها و موارد این چنینی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این مکالمات در محیط جیمیل انجام می گرفت و گوگل آن را به صورت پیش فرض برای کاربران جیمیل فعال نموده بود که این تصمیم با انتقادهای زیادی روبرو شد. در نهایت، به خاطر مسائل مربوط به حریم خصوصی این سرویس، افراد زیادی از گوگل شکایت کردند و بعد از 18 ماه، این سرویس تعطیل شد.

Google Lively

طول عمر: ژوئیه 2008-دسامبر 2008

این سرویس در ژوئیه 2008 راه اندازی شد و عمرش در دسامبر همان سال به انتها رسید.Google Lively یک دنیای مجازی مبتنی بر وب بود که تا حدی به Second Life شباهت داشت. در آن موقع نیویورک تایمز این سرویس را به عنوان چت روم های کارتونی شکل توصیف کرد. بعد از گذشت 4 ماه و نیم، گوگل اظهار داشت که برای تمرکز بیشتر بر بخش جستجو، تبلیغات و اپلیکیشن های این شرکت، سرویس Google Lively تعطیل می گردد.

Knol

طول عمر: 2008-2012

در سال 2008 گوگل برای رقابت با ویکی پدیا سایت Knol را راه انداخت تا کاربران بتوانند در زمینه های مختلف مقالات گوناگونی را بنویسند. اما موفقیت چنین سایتی، بستگی به استقبال کاربران داشت که چنین اتفاقی رخ نداد و در سال 2012 تعطیل شد.

Dodgeball

طول عمر: 2005-2009

Dodgeball یک نوع شبکه اجتماعی موقعیت­محور بود. گوگل در سال 2005 آن را خریداری کرد و بنیان گذاران این سرویس در آوریل 2007 به خاطر مسائل مختلف، از گوگل بیرون آمدند. یکی از بنیان گذاران این سرویس به نام دنیس کراولی (Dennis Crowley) بعد از بیرون آمدن از گوگل در یک پست در Flickr اظهار داشت که مقامات گوگل هیچ توجهی به این سرویس نشان نمی دهند. در نهایت او با یکی از دوستان خود در سال 2009 که گوگل Dodgeball را تعطیل کرد، شبکه اجتماعی موقعیت محور Foursquare را بنیان گذاشت.

گوگل گلس

طول عمر: 2012-تا اطلاع ثانوی

گوگل گلس عینکی بود که اطلاعات دیجیتالی را بر دنیای واقعی قرار می داد و به اعتقاد بعضی از کارشناسان، برای دوران خود بیش از حد نوآورانه بود. ضمناً باید خاطرنشان کنیم که این عینک با قیمت هنگفت 1500 دلاری فروخته می شد، مسائل نرم افزاری زیادی داشت و از ظاهر جذابی بهره نمی برد. در سال 2015، گوگل فروش نسل اول این عینک را متوقف کرد ولی طبق جدیدترین خبرها، گوگل کم کم در حال فروش نسل دوم این عینک به کارخانه ها است تا بعضی از کارگران از آن استفاده نمایند.

Nexus Q

طول عمر: هیچ وقت به بازار راه پیدا نکرد.

Nexus Q گجتی بود که پخش یوتیوب و گوگل موزیک را در تلویزیون امکان پذیر می کرد. می توان آن را به نوعی پدر گجت هایی مانند گوگل کروم کست و آمازون فایر تی وی به حساب آورد که امروزه محبوب هستند. گوگل این محصول را در سال 2012 در کنفرانس Google I/O معرفی کرد. ولی مشکل اصلی این گجت قیمت هنگفت آن بود که گوگل می خواست آن را با قیمت 299 دلاری روانه بازار کند که همین موضوع باعث شد پیش از عرضه Nexus Q انتقادهای زیادی روانه این محصول گردد. در نهایت گوگل تصمیم گرفت این محصول را به بازار عرضه نکند.

Google Wave

طول عمر:2009-2012

همان مهندسانی که سرویس گوگل مپس را توسعه دادند، Google Wave را خلق کردند که قرار بود مفاهیم زیادی را متحول کند. گوگل در این محصول ویژگی های ایمیل کردن، پیغام رسانی فوری، چت تحت وب، شبکه های اجتماعی و مدیریت پروژه ها را گرد آورد تا محصول مستقل ولی گیج نماینده ای را بسازد. در نهایت گوگل در سال 2010 پشتیبانی گسترده از آن را متوقف کرد و در سال 2012 برای همواره تعطیل شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: برترین ها
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 10577

به "بزرگ ترین شکست های شرکت گوگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین شکست های شرکت گوگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید