برگزاری سه نشست تخصصی حوزه مرمت و حفاظت اشیای تاریخی، فرهنگی و باستان شناسی همزمان با هفته پژوهش

به گزارش مهسان بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری سه نشست تخصصی حوزه مرمت و حفاظت اشیای تاریخی - فرهنگی و باستان شناسی همزمان با هفته پژوهش در سالن موزه آذربایجان خبر داد.

برگزاری سه نشست تخصصی حوزه مرمت و حفاظت اشیای تاریخی، فرهنگی و باستان شناسی همزمان با هفته پژوهش

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار مدیر کل میراث فرهنگی این استان، امروز دوشنبه 26 آذر 97 با اعلام این خبر گفت: پژوهش و مستندسازی در امر اجرا، مرمت و حفاظت نقش بسزایی دارد چراکه بدون پژوهش این مسائل به خوبی دنبال نمی شود. کار حفاظت و کاوش اشیای تاریخی باید بلافاصله بعد از پژوهش و مستندسازی شروع شود تا بتوان به بهترین نتیجه دست پیدا کرد.

او با بیان اینکه هدف از برگزاری نشست های تخصصی حوزه مرمت اشیای تاریخی و کاوش های باستان شناسی همزمان با هفته پژوهش، بازتعریف و بازشناخت اهمیت و جایگاه پژوهش در حوزه میراث فرهنگی است، گفت: می توان گفت که پژوهش امری است که موجب رشد و توسعه در تمام حوزه های علمی و اجرایی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در ادامه گفت: همزمان با هفته پژوهش، دومین نشست تخصصی بررسی حفاظت و مرمت اشیای تاریخی سایت موزه عصرآهن و کارگاه آموزشی حفاظت پیشگیرانه و مرمت اشیای تاریخی حین کاوش با همکاری اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی - تاریخی کشور طی روزهای 28 و 29 آذرماه در سالن موزه آذربایجان برگزار خواهد شد.

آبدار در ارتباط با برگزاری کارگاه آموزشی حفاظت پیشگیرانه و مرمت اشیای تاریخی حین کاوش نیز گفت: حضور مرمت گران در کنار باستان شناسان در محل کاوش وهمکاری وهماهنگی آنها می تواند به کشف سالم تر آثار منجر شده و آثار نیز کمتر در معرض تخریب های ناخواسته قرار گیرند. استفاده از مواد مناسب برای نجات بخشی اضطراری وکمک های اولیه ، شناسایی جنس و نوع اثر ومیزان تخریب های آنها نیز برعهده مرمت گرانی است که در کارحفاری مشارکت دارند ، مرمت یافته های باستان شناسی باید از محل حفاری شروع شود و اگر این امر به درستی صورت گیرد بعدها کار حفاظت آنها با مسائل کمتری روبرو خواهد شد.

او از هدف برگزاری کارگاه آموزشی حفاظت پیشگیرانه و مرمت حین کاوش سخن به میان آورد و گفت: هدف از برگزاری این کارگاه در راستای پاسخگویی به این نیاز و دانش افزایی افراد دست اندر کار در حوزه آثار و اشیای فرهنگی و فرهنگی استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در ادامه از برگزاری یک نشست علمی دیگر با موضوع باستان شناسی خبر داد و اضافه کرد: این نشست تخصصی با همکاری انجمن متخصصین حفاظت و مرمت بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی با حضور استادان حوزه باستان شناسی و مرمت، پیرامون مباحث تخصصی و اقدامات مرمتی و حفاظتی دو مجموعه تاریخی ربع رشیدی و حسن پادشاه تبریز برگزار خواهد شد.

آبدار در انتها گفت: در انتها این نشست، از پژوهشگران برتر اداره کل تجلیل به عمل خواهد آمد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 14949

به "برگزاری سه نشست تخصصی حوزه مرمت و حفاظت اشیای تاریخی، فرهنگی و باستان شناسی همزمان با هفته پژوهش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری سه نشست تخصصی حوزه مرمت و حفاظت اشیای تاریخی، فرهنگی و باستان شناسی همزمان با هفته پژوهش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید