آنالیز رشته مدیریت بیمه و معرفی واحد های درسی در دانشگاه

به گزارش مهسان بلاگ، دانش آموختگان رشته مدیریت بیمه در صورت دارا بودن زیر ساخت علمی مناسب، قادر به انجام تحقیقات و مطالعات مورد احتیاج کشور در صنعت بیمه نیز است.

آنالیز رشته مدیریت بیمه و معرفی واحد های درسی در دانشگاه

به گزارش ، از جمله رشته های جدید تشکیل شده در دانشگاه های کشور ماست و افرادی که تمایل دارند در این رشته تحصیل نمایند باید دارای خلاقیت باشند.

به همین دلیل میخواهد تا به معرفی و آنالیز رشته مدیریت بیمه بپردازد.

رشته مدیریت بیمه از رشته های جدیدی است که به تازگی در کشور ما دایر شده است و بازار کار این رشته نسبتاً خوب است، زیرا شرکت های بیمه به صورت دولتی خدمات را به مردم ارائه می نمایند و در سال های آینده شرکت ها به سمت خصوصی خصوصی سازی پیش می روند افرادی که در این رشته تحصیل می نمایند نمی توانند در آینده امیدوار باشند که بازار کار نسبتا خوبی دارند.

این رشته به تخصص های زیادی احتیاج دارد و ضروری است توانایی های افراد که در این رشته تحصیل می نمایند بالا باشد.

چگونه بهترین انتخاب را در رشته تحصیلی خود داشته باشیم؟

از جمله توانایی های لازمه انعطاف پذیری و سرعت عمل آن هاست، همچنین این افراد باید افراد مسئولیت پذیری باشند و در صورت اشتباه در کارهایشان بتوانند به جبران خسارت های ناشی از مسائل شان بپردازند.

بیمه ها انواع متفاوتی دارند که یکی از آن ها بیمه های اجتماعی است و دیگری بیمه های بازرگانی، بیمه های اجتماعی هدفشان حفظ نیروی انسانی و نیروی کار در جامعه است در صورتیکه بیمه های بازرگانی هدف دیگری دارند و آن جبران خسارت ها و آینده نگری است.

افراد در این رشته باید دارای خلاقیت باشند و بتوانند با توجه به نوآوری در کار فعالیت های اقتصادی و توسعه بدهند و باعث افزایش سرمایه و حفظ نیروی انسانی در جامعه شوند فردی که در مقطع کارشناسی در رشته مدیریت بیمه و تحصیل می گردد در واقع متخصص فنی و تجاری برای شاغل شدن در شرکت های بیمه در داخل و خارج از ایران هستند و وظیفه جمع آوری و تهیه اطلاعات به روز در زمینه های اقتصادی و تجاری و تمامی زمینه های مربوط به بیمه را دارند و با گذراندن هشت نیم سال تحصیلی که شامل چهار سال است دوره تحصیلی را به انتها می رسانند.

دانشجویان این رشته اطلاعات لازم و مربوط را از خلال گذراندن دروس عمومی، پایه، اصلی و اختصاصی به دست می آورند.

دروس اصلی مدیریت بازرگانی با هدف آشناسازی دانشجویان با مسائل پایه ای مدیریت بازرگانی، پژوهش عملیاتی، مدیریت فراوری بیمه، حمل و نقل، بیمه آتش سوزی و خطرات طبیعی از جمله مهمترین دروسی است که دانشجویان این رشته با آن آشنا خواهند شد.

دانشجویان، پس از گذراندن دروس یاد شده و دوره کارآموزی، مدرک کارشناسی مدیریت بیمه را دریافت می نمایند، دانشگاه هایی همچون تهران و علامه به ارائه این رشته می پردازند.

چون همه ما به نوعی این احتیاج را داریم و یک عنصری هم که برای بیمه شناخته می گردد همان مسأله تعاون و اشتراک مسائل انسان هاست تا در کنار هم بتوانند به یکدیگر یاری نمایند، به وسیله جبران خسارت یا در زمانی که احتیاج است برای آینده یک شخص تأمین سرمایه بکند، افرادی که علاقه مند هستند به عنوان بیمه گر یا بازاریاب در این بازار وارد شوند باید از ویژگی هایی برخوردار باشند که عمده ترین آن صداقت است.

از آن جهت که شخص باید روابط اجتماعی بسیار قوی داشته باشد تا بتواند پیروز باشد، از بُعد روان شناسی هم باید روان شناس باشد و با مسائل افرادی که به عنوان بیمه گذار یا طرف مراجعه او هستند به گونه ای رفتار کند که با شناخت آن ها بتواند احتیاج آن ها را تأمین کند و بعد از آن خوش برخورد بودن که از لحاظ روانی در طرف مقابل، اثر بسیاری در این مورد دارد، درآمد این رشته نسبت به سایر رشته ها در موقعیتی که فعلاً در ایران وجود دارد خوب نیست.

این رشته بسیار متنوع بوده چون با سازمان ها و صنایع مختلف در ارتباط است، تربیت کادر متخصص و کارشناس بیمه با هدف توسعه صنعت بیمه در ایران و جلوگیری از خروج از کشور در کنار گردآوری اطلاعات و پژوهش در زمینه های نوین بیمه ای در دنیا از جمله اهدافی است که رشته کارشناسی مدیریت بیمه مد نظر دارد، دانشجویان رشته مدیریت بیمه پس از کسب مهارت های علمی و عملی لازم قادر به بر عهده دریافت مناصب مدیریت های مختلف در زمینه بیمه در داخل یا دفاتر خارج از کشور خواهند بود.

از سوی دیگر دانش آموختگان این رشته در صورت دارا بودن زیر ساخت علمی مناسب، قادر به انجام تحقیقات و مطالعات مورد احتیاج کشور در صنعت بیمه نیز است.

واحد های درسی رشته مدیریت بیمه در دانشگاه

  • مدیریت منابع انسانی پیشرفته
  • تئوری های مدیریت پیشرفته
  • تحلیل آماری
  • مدیریت استراتژیک پیشرفته
  • بازارشناسی و مسائل بازاریابی
  • مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
  • حسابداری مدیریت
  • تحقیق در عملیات پیشرفته
  • اقتصاد مدیریت
  • سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته
  • ریسک و بیمه
  • بیمه اتکایی
  • حسابداری شرکت های بیمه
  • سمینار در مدیریت بیمه

آینده شغلی رشته مدیریت بیمه

فارغ التحصیلان این رشته با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازارگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور اقتصادی و اقتصادی و علی الخصوص بیمه پیدا می نمایند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در شرکت های بیمه به کار مشغول شوند و یا در سمت مشاور بیمه ای در کنار مدیران شرکت ها انجام وظیفه نمایند که این مساله مستلزم دانش فنی بسیار خواهد بود که کار عملی دانشجویان را می طلبد.

همه آنچه که برای انتخاب رشته کنکور سراسری باید بدانید

از دیگر گزینه های کاری دانش آموختگان این رشته، انجام کار های پژوهشی و تحقیقاتی مرتبط با شرکت های بیمه است، اگر فارغ التحصیلان این رشته از روابط عمومی بالا و روحیه مصممی برخوردار باشند می توانند به عنوان عامل فروش شرکت های بیمه وارد بازار کار شوند که با توجه به رشد تعداد شرکت های بیمه، دستیابی به این گزینه راحت تر می گردد هر چند رقابت در بازار را پیچپیده تر می سازد.

کسانی بیشتر به این رشته گرایش دارند که تجربه کار در صنعت بیمه را دارند و به دنبال رشد شغلی خود هستند و مشکل اشتغال ندارند که نشان از بلوغ این صنعت دارد.

البته پاپیروس به این دانشجویانی که هیچ تجربه عملی در این صنعت ندارند، توصیه می نماید، در دوره دانشجویی حتما دانشجویان بازاریابی بیمه را حتی به صورت مقطعی، در عمل بچشند و به قول بازاریابان کهنه کار این صنعت طعم نه شنیدن و روش های مقابله با آن را بیاموزند.

چیزی که فقط و فقط به وسیله کسب تجربه عملی امکانپذیر است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 7460

به "آنالیز رشته مدیریت بیمه و معرفی واحد های درسی در دانشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز رشته مدیریت بیمه و معرفی واحد های درسی در دانشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید