بازدید هیئت شورای ملی ثبت و حریم میراث طبیعی از خورها و جزایر ماهشهر

به گزارش مهسان بلاگ، هیئت شورای ملی ثبت و حریم میراث طبیعی در سفری دوروزه به بندر ماهشهر با برگزاری نشست هم اندیشی در مورد ثبت آثار طبیعی تاریخی ارزشمند و ظرفیت های شهرستان ماهشهر از خورها و جزایر این بندر بازدید کرد.

بازدید هیئت شورای ملی ثبت و حریم میراث طبیعی از خورها و جزایر ماهشهر

به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مصطفی پورعلی سرپرست اداره کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر مذاکرات اجرا شده اداره میراث فرهنگی بندر ماهشهر، شورای اسلامی و شرکت خدمات غیر صنعتی پتروشیمی بندر ماهشهر هیات شورای ملی ثبت و حریم میراث طبیعی را ثمربخش عنوان نمود.

پورعلی بازدید میدانی از خورهای بندر ماهشهر، جزایر بنه یا قمر، قبر ناخدا، دیره یا ندگال، خور غزاله، رودخانه جراحی، بخش هایی از تالاب شادگان واقع در این شهرستان را از جمله برنامه های این بازدید عنوان نمود و اضافه نمود: پیشنهاد تکمیلی برای تهیه پرونده این آثار ارزشمند به همکاران استان خوزستان ارایه شده و قرار است طبق دستورالعمل ثبت میراث طبیعی پرونده ها تنظیم شوند.

به گفته او بزودی جزایر بنه(قمر)، قبر ناخدا، دیره (ندگال)، خور غزاله در فهرست میراث طبیعی ملی قرار خواهد گرفت.

سرپرست اداره کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی بندر ماهشهر را از معدود شهرهای دارای خور ایران با بیشترین تعداد جزایر، تراکم بسیار بالای خورها در واحد سطح، با بیشترین جزر و مد با ارتفاع 6 متر و از بکرترین جزایر خلیج فارس گفت.

به گفته او خورهای بندر ماهشهر را می توان تنها خور های موجود در محدوده بافت شهری و از شاخص ترین خورهای جهان دانست که جزایر آن زیستگاه پرندگان مهاجر، تنوع زیستی بالای ماهیان، میگو و دوزیستان و زیستگاه بیش از 20 گونه گیاهی است.

بازدید از محوطه شکال، تل بقعه بقا، تل کافرون، ساختمان انبار قدیمی شرکت نفت و خانه بهبهانی و ارایه پیشنهاد های کاربردی در مورد نحوه تهیه پرونده و معین عرصه از دیگر اقدامات این سفر دوروزه به شمار می رود.

این نشست و بازدید با حضور مصطفی پورعلی، فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاهها، رئیس قنواتی رئیس شورای اسلامی ماهشهر، غلامی مدیر عامل بخش غیر صنعتی پتروشیمی، انوشیروان شیروانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عضوشورای ثبت و حریم میراث طبیعی کشور، محمد حسین ارسطو زاده معاون میراث فرهنگی استان خوزستان، مهدی حشمتیان معاون اداره کل ثبت و علی قمی اویلی رئیس گروه میراث طبیعی، مدیر اداره میراث فرهنگی بندر ماهشهرو انجمن های دوستدار میراث فرهنگی و طبیعی استان خوزستان صورت گرفت.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 15830

به "بازدید هیئت شورای ملی ثبت و حریم میراث طبیعی از خورها و جزایر ماهشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید هیئت شورای ملی ثبت و حریم میراث طبیعی از خورها و جزایر ماهشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید