بارندگی ها پیامدهای خشکسالی 11 ساله را جبران نکرد

به گزارش مهسان بلاگ، مدیریت مصرف، سرفصلی است که بازخوانی آن فقط مختص دوره های خشکسالی نبوده و با توجه به اقلیم ایران همیشه باید رعایت گردد. موضوعی که چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و مصرف آب کلان شهری هر ساله رو به افزایش است و بحران کم آبی آینده را تهدید می نماید؛ به طوریکه پیش بینی ها حاکی است تا افق 1410 و با افزایش 100 میلیونی جمعیت ایران، تامین آب شرب و بهداشتی سالم به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد.

بارندگی ها پیامدهای خشکسالی 11 ساله را جبران نکرد

به گزارش خبرنگاران، سال آبی 1398-1397 به دلیل افزایش بارندگی رنگ دیگری نسبت به سال های قبل داشت. بارندگی سال جاری میزان حجم ذخیره سدها را افزایش داد و به طور متوسط تا 82 درصد حجم مخازن را پر کرد اما مشکل کمبود آب کلان شهرها را حل ننموده است. به همین دلیل مدیریت مصرف آب تنها محدود به دوره خشکسالی و کم آبی نیست و حتی در بارش های مناسب نیز باید در مدیریت مصرف آب جدی بود.

مصرف روزانه سه میلیون و 500 هزار مترمکعب آب برای تهران یک تهدید به شمار می رود و پایتخت با عبور از خطوط سه میلیون مترمکعب در روز دچار یک چالش و مشکل جدی خواهد شد.

در شرایط اخیر، مصرف آب شرب چهار درصد افزایش داشته و در حالی افزایش جمعیت این مقدار نبوده است. این در حالی است که میزان مصارف شرب خیلی بیشتر از میانگین جهانی است و در شمال شهر تهران، مصرف آب تا دو برابر میانگین جهانی هم می رسد.

بارندگی ها پیامدهای خشکسالی 11 ساله را جبران نکرد

از سوی دیگر ظرفیت آب سدها فقط برای مصرف شرب استفاده نمی گردد و برای بخش صنعت و کشاورزی هم مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین نمی توان به این دلیل که بارندگی ها زیاد بوده و ظرفیت آب سدها افزایش پیدا نموده، افزایش مصرف آب را توجیه عقلانی کرد. اگر چه بارندگی سال جاری دو برابر نسبت به سال گذشته و نسبت به متوسط دراز مدت 40 درصد بیش تر بوده، اما این میزان بارش پیامدهای خشکسالی 11 ساله را جبران ننموده است.

اما حجم متوسط سالانه مصارف آب شرب و بهداشت در کشور حدود هفت میلیارد متر مکعب است که از این میزان 40 درصد به وسیله آب های سطحی و 60 درصد به وسیله آب های زیرزمینی تأمین می گردد. در کلان شهرها مصرف آب حتماً باید به میزان مصرف متوسط جهانی برسد.

متوسط مصرف شرب و بهداشت در مقیاس جهانی 140 لیتر به ازای هر نفر است که این میزان در ایران خیلی بیشتر شده و بین 210 تا 250 لیتر است که در بعضی نقاط مثل شمال شهر تهران بیشتر بوده و حتی به 300 لیتر هم رسیده است. الگوی مصرف بهینه برای هر خانوار در کشور تا 12 تا 15 متر مکعب در ماه است و چنانچه بیش از این مصرف داشته باشند، مشمول هزینه های پلکانی خواهند شد.

چرا مشترکان علاقه ای به صرفه جویی ندارند؟

فراوری آب شرب در کلان شهرها هزینه بسیار زیادی دارد؛ بطوری که هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شرب در کلان شهرها بیش از 1500 تومان است، در حالی که مشترکان به ازای هر مترمکعب 600 تومان پرداخت می نمایند. این یارانه پنهان غیرهدفمند باعث شده که مشترکان کلان شهرها علاقه چندانی به صرفه جویی نشان ندهند. مصرف آب کلان شهری هر ساله رو به افزایش است و بحران کم آبی آینده کشور را تهدید می نماید و تا افق 1410 و با افزایش 100 میلیونی جمعیت کشور تامین آب شرب و بهداشتی سالم به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد.

کارشناسان بر این باورند که سال های پرآب نباید ما را هیجان زده کند و باید از آب قابل برنامه ریزی استفاده کنیم و مصرف نمایندگان باید در این مورد با یکدیگر توافق نمایند. به عبارت دیگر زمانی که ترسالی رخ می دهد باید آب را نگه داشت و به آب برنامه ریزی اضافه نمود.

نمی توان آینده را پیش بینی کرد

طبق آماری که توسط قاسم تقی زاده خامسی- معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا - اعلام شده است، مخازن سفره های زیر زمینی آبی کشور 130 میلیارد مترمکعب کسری دارد و این میزان کسری با یکسال بارندگی تأمین نمی شوند، زیرا ما حدود 10 سال خشکسالی داشتیم.

از سوی دیگر، مسئولان بر این باورند که نمی توان وضعیت آب و هوا را پیش بینی کرد و هیچکس نمی تواند به صورت مستند بگوید که سال آینده خشک است یا تر و با این که در حال حاضر وضعیت آب در ایران مناسب است، برای سال آینده آبی ترسالی پیش بینی نمی گردد. زیرا کشور ما در یک اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده است و 60 درصد از سرزمین مان نیمه خشک و 50 درصد آن بیابانی است و نمی توان سرنوشت آن را تغییر داد.

به عبارت دیگر ایران دارای سرنوشت اقلیمی خاص خود است؛ اقلیمی که یک سوم میانگین جهانی بارش دارد. توزیع بارش ها در آن به لحاظ جغرافیایی و زمانی نامتوازن است و به طور تاریخی در لیست مبتنی بر کم آبی اتکا نموده است. این سرنوشت اقلیمی حداقل با ابزارهای فن آورانه بشری امروز قابل تغییر نیست و نمی توان آن را به پرآبی بدل کرد. به همین دلیل مسئولان نگران این موضوع هستند که کشور سال جاری با خوش خیالی ترسالی ناشی از بارندگی ها روبرو است.

بنابراین گذر از این تابستان رویکرد متفاوتی نسبت به سال های دیگر دارد. درواقع دست های بحران آب در حالی همچنان گلوی کشور را فشار می دهد که شاهد بسیاری از بد مصرفی ها در سراسر ایران هستیم. برای مثال آب شرب برای آبیاری فضای سبز، منازل، شست وشوی غیرمجاز و حتی به عنوان جارو استفاده می گردد!

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 13702

به "بارندگی ها پیامدهای خشکسالی 11 ساله را جبران نکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارندگی ها پیامدهای خشکسالی 11 ساله را جبران نکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید