آیا اینترنت 5G واقعا خطرناک است؟

به گزارش مهسان بلاگ، پتانسیل های جذاب اینترنت 5G را به هیچ عنوان نمی توان کتمان کرد. اما آیا در کنار تمام این مزایا، این فناوری خطراتی هم برای انسان ها به همراه دارد؟ به عنوان مثال، آیا اینترنت 5G برای سلامتی افراد مضر است و اگر این گونه باشد، تا چه حدی بر سلامتی تاثیر می گذارد؟ در این مطلب به این موضوع می پردازیم.

آیا اینترنت 5G واقعا خطرناک است؟

مبانی فرکانس های اینترنت 5G

اگرچه اینترنت 5G به عنوان زیرساخت شبکه موبایل فناوری تازه نفسی است، اما تکنولوژی ها و دانش پشت سر آن چندین سال قدمت دارند. مهم ترین چیزی که در مورد اینترنت 5G باید درک کنیم این است که فرکانس های مربوط به این فناوری، در کدام بخش طیف الکترومغناطیسی تعلق دارند. در این طیف شاهد امواج رادیویی تا پرتوهای گاما هستیم و با واحد هرتز (Hz) اندازه گیری می شوند.

در ابتدای این طیف، شاهد امواج رادیویی هستیم که این فرکانس ها مبتنی بر طول موج بلندتری هستند و در عوض انرژی کمتری دارند ولی می توانند در مسافت های طولانی تری حرکت کنند. همانطور که در این طیف به جلو حرکت می کنیم، طول موج کوتاه تر (برد کمتر) و انرژی آن ها بیشتر می شود.

روی هم رفته، هرچقدر طول موج بلندتر باشد، فرکانس مذکور ضرر کمتری برای انسان به همراه دارد. به همین خاطر، کسی اگر 24 ساعته کنار رادیو FM باشد نگرانی خاصی ندارد ولی هنگامی که می خواهید از دست خود با اشعه ایکس عکس بگیرید، فرد مذکور به اتاق مخصوص می رود تا تحت تأثیر پرتوهای مضر قرار نگیرد.

با توجه به این مسائل، در حال حاضر اینترنت 5G از فرکانس های بین 600 مگاهرتز تا 2600 مگاهرتز استفاده می کند و از آنجایی که این طیف در محدوده فرکانس های رادیویی قرار گرفته است، برای بدن انسان ضرری به همراه ندارند. لازم به ذکر است که در این طیف، امواج به دسته تابش غیریونساز تعلق دارند که چنین امواجی از توان یونیزه کرده اتم ها بهره نمی برند.

معمولا امواج فراتر از نور مرئی مانند امواج فرابنفش می توانند اتم ها را یونیزه کنند و برای بدن انسان ضرر داشته باشند. در فرایند یونیزه کردن، اتم ها یا مولکول ها به وسیله افزودن یا کاستن ذرات باردار از قبیل الکترون به یون تبدیل می شوند و با این فرایند، سلول های زنده از بین می روند یا تغییر پیدا می کنند که در نهایت چنین فرایندهایی می تواند منجر به بروز بیماری هایی مانند سرطان شود.

شرکت های فعال در زمینه توسعه زیرساخت های اینترنت 5G می خواهند برای این فناوری از فرکانس های بین 3 گیگاهرتز تا 6 گیگاهرتز موسوم به Sub-6 استفاده کنند و علاوه بر این باید فرکانس های بین 24 گیگاهرتز تا 100 گیگاهرتز موسوم به mmWave هم اشاره کنیم.

چرا فناوری 5G در حال حاضر ما را شگفت زده نمی کند؟

نرخ جذب ویژه

همانطور که گوشی های 4G، 3G، 2G یا GSM برای خطرات مربوط به امواج رادیویی مورد بررسی قرار می گیرند، برای گوشی های 5G هم باید نرخ جذب ویژه (Specific absorption rate) آن ها بررسی شود؛ به زبانی ساده، هنگامی که بدن در معرض امواج رادیویی یا الکترومغناطیسی قرار گرفته است، این معیار می تواند میزان جذب انرژی را معین کند. هرچه میزان SAR بالاتر باشد، یعنی بدن از طرف گوشی انرژی بیشتری جذب می کند که در نهایت نشان دهنده خطرناک تر بودن آن است. این مقیاس، معمولا حداکثر انرژی خروجی گوشی را نشان می دهد ولی در جهانی واقعی با مقادیر بسیار کمتری سروکار داریم. شرکت های سازنده، برای اینکه ایمن بودن گوشی خود را ثابت کنند، معمولا عدد SAR محصول موردنظر را اعلام می کنند.

واحد این معیار وات بر کیلوگرم است و در اروپا حداکثر مجاز 2 وات بر کیلوگرم محسوب می شود ولی آمریکا محدودیت را بر 1.6 وات بر کیلوگرم قرار داده است. به عنوان مثال، طبق معیار اروپا، عدد SAR گوشی آیفون XS برای سر و بدن 0.99 وات بر کیلوگرم است و طبق معیار کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا، عدد SAR این گوشی برای سر و بدن به ترتیب 1.19 و 1.18 وات بر کیلوگرم است. در هر صورت، می بینید که چنین گوشی هوشمندی در محدوده کاملا ایمن قرار گرفته است.

چرا نرخ جذب ویژه (SAR) اهمیت دارد

گوشی های هوشمند این روزها به یار و همدم همیشگی ما تبدیل شده اند و با توجه به اینکه ساعات متمادی در کنار ما قرار دارند، معیاری مانند SAR اهمیت قابل توجه خود را نشان می دهد. اگر ما به مدت طولانی در معرض تابش های غیر یونیزه خطرناک قرار بگیریم، احتمال بروز بیماری های مختلف، مسائل ژنتیکی و سرطان وجود دارد. با این حال، روش های مربوط به بررسی این موضوع در سرتاسر جهان تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و هنوز نتایج قاطعی و همه جانبه ای منتشر نشده است.

در هر صورت، در برخی پژوهش ها به ضررهای مربوط به تابش های غیر یونیزه اشاره شده و به همین خاطر استفاده همیشگی از گوشی ها می تواند خطراتی-هرچند اندک-برای سلامتی انسان به همراه داشته باشد. ولی در مورد گوشی های 5G، با توجه به بررسی های اجرا شده برای عدد SAR آن ها، ضرر این گوشی ها از گوشی های 4G یا قدیمی تر بیشتر نیست.

فناوری 5G چه زمانی بین گوشی های پرچم دار همه گیر می شود؟

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 11722

به "آیا اینترنت 5G واقعا خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اینترنت 5G واقعا خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید